>Uteträning i syd

Idag fick jag till lite duathlonträning nere i Laholm.

Löpning
Började dagen med tidig morgonjogg innan alla vaknat. Det var jag, Zandra och Jon-Erik som gav oss iväg på en skön jogg i gryningen. Det var ju redan ljust ute och de 4cm snö som kom igårnatt hade smält bort! Vi sprang en superlugn jogg, benen var lite stela sen igår och ländryggen var också lite stel. Jag var stel i rygg och nacke och var lite orolig inför dagens cykling. Men löpningen var bra och värmde upp och mjukade upp kroppen lite. Det blev en runda runt Laholm, samma som jag sprang förra året, och det var lugnt ute. Vi sprang 5,7km på 37 min, pace: 6:35.

Sen blev det god frukost och sen hann vi faktiskt med en 30min powernap innan det var dags att byta om till cykeloutfiten.

Cykling
Jag hade valt att cykla med 29km/h-gruppen idag. Att köra knappt 26km/h i snitt igår kändes lugnt så jag ville testa en liten utmaning. Vår plan var att cykla från Laholm till Markaryd och sen en lite längre omväg tillbaka för att få ihop 10-11mil. Vi drog iväg från Laholm vid 10-tiden och då var det uppehåll och helt ok cykelväder. Vi var 11 i gruppen så vi hade en bra klunga som höll ihop och hjälptes åt att dra. Jag körde på så gott jag kunde för att hänga med, men i vissa backar tappade jag lite. Men snart var vi en intakt klunga igen.

Vi kom bort till Markaryd efter 1:30h och stannade då för en kort fika. Det var skönt att sträcka lite på ryggen igen och fylla på med lite energi. Sen körde vi vidare söderut, men här tappade vi bort oss lite på vägarna. Vi hamnade på en grusväg som var dryga 4km lång. Det var jobbigt att cykla där och däcken slirade i gruset och det gick rätt mkt långsammare än vad vi kört innan. Men när vi väl sen kom ut på asfalten gick det bra igen! Jag drog nu inte i klungan längre, utan höll mig i mitten eller bak och slapp dra, utan nyttjade endast draget.

Vi körde på och stannade senare för att kolla kartan vid en mack. Just då när vi pausade började det ösregna och sen hagla. Vi väntade ut det ett tag men fick sen köra iväg när regnet minskat lite. Körde vidare i regnet och smuts och vatten skvätte, och det var nu lite kallare. Men sen efter ett tag kom haglet igen. Och att köra i dryga 30km/h i hagel och vind är inte kul! Det gör ont i ansiktet! Men det var bara att ta skydd bakom någon framför och cykla på!

Vi fick sen lite medvind och sidvind istället för motvind och cyklade på sista milen hem till Laholm. Under rundan idag var det både uppehåll, solsken, regn och hagel! Och vi var i 3 olika landskap: halland, småland och sen en liten sväng i skåne med =)

Rundan

Rundan blev 106km och tiden: 3:51h, fick ett snitt på 27.5. Det var rundan på grusvägen som sinkade oss en del där, annars ser det ut som att vi höll bra fart hela vägen. Pulsen blev: 136/162bpm.

Puls och hastighet

Löpning
Efter cyklingen gav jag mig ut för dagens andra löptur. Slängde på löpardojjorna och Ipoden och sprang sen iväg. Blev ett mellanting av gårdagens och morgonens tur, runt lite i Laholm. I början kändes benen stela och fötterna kalla, men efter ett tag kändes det jätteskönt att springa! Lufsade på i lugnt tempo och lyssnade på bra musik. Nu började solen skina igen och det kändes härligt. Blev en kort runda på 4km, tid: 24 min, pace: 06:03.

Så löpning – cykling och löpning igen är dagens resultat. Känns bra i kroppen, ryggen är lite stel men inte låst.