>Långrunda med inslag av backar

Idag har det varit ren cykeldag, ingen löpning alls. Imorse kände jag inte för en morgonjogg då jag vaknade och rygg och nacke var stelt och krampigt. Jag sov istället knappa timmen till och laddade för dagens cykling istället.

Jag cyklade med 29km/h-gruppen idag igen, hade hört med dem om det gick bra och de var så välkomnande och sa att de så gärna puttar lite då och då och att jag skulle köra med dem. Så då var valet enkelt! Riktigt trevliga göteborgare som är grymma på klungkörning, väntar in, har bra klungregler och peppar! Idag var det backpass på schemat. Men vår runda blev mer en distansrunda med två lite längre backar. Men det funkar ju det med!

Vi började i Laholm lite tidigare än de andra, runt 09.30 för att hinna med allt och njuta av det fina vädret. Idag var det uppehåll och sol och runt 8 grader. Lite vind, ibland mot oss eller från sidan, men även medvind under korta perioder. Vi cyklade iväg i klungan syd-österut. Jag hade tills idag ändrat min sadelposition en del, flyttat fram den maximalt, så det blev en skillnad på kanske 5cm. Det kändes lite ovant i början men efter ett tag tänkte jag inte mer på det. Jag körde på i klungan och kände rätt tidigt att jag inte ville dra något idag. Mitt fokus var mer på att hänga med i gruppen och att hela klungan skulle fungera bra. Det gjorde det, då jag fick rotera runt i kedjan (klung-positionerna) och gick sen in bakom någon annan för att slippa ligga och dra.

Efter knappa timmen kom vi till första backen. Den var ca 5km lång och började lite brant men blev sen en böljande backe, alltså både lite vilor emellan där det gick utför/flackt. Det var fri fart i backen så alla drog iväg och jag trampade på uppför. Men när de andra sen kört hela kom några av dem tillbaka för att ”hämta” mig, så jag fick lite putt-hjälp uppför på sista delen av backen.

Backen gick inte särskilt fort men när vi sen körde i klungan igen låg vi runt 30km/h och hade bra rytm och flyt. Efter knappa 2 timmar stannade vi i Munka-Ljungby för en fika. Det var skönt att sträcka på ryggen lite och få i sig lite energi och kaffe.

Sen drog vi vidare i klungan och att dra igång efter vilan var inte helt bra. Benen kändes tunga och det var jobbigt att köra så att jag hängde med i klungan. Men efter ett tag så fattade benen igen att det var mer cykling på gång så då kändes det bättre igen. När vi hade bra flyt i klungan kändes det så himla bra att cykla!

Vi körde västerut igen mot Bjärehalvön. Vi körde lite fel och kom ända ut till Torekov, där vi stannade vid havet för en liten paus. Sen fick vi cykla uppför backen som var så skön nerför mot Torekov, tillbaka upp igen alltså till korsningen där vi skulle svängt av. Sen körde vi mot Kattvik. Där hittade vi dagens andra backe. Det var en seg och inte så jättebrant backe, men det kändes i benen ändå. Även här körde vi fri fart och de andra väntade in mig på toppen. Sen hade vi en skön utförsbacke där, alltså den berömda Kattviksbacken neråt då. Där kom jag upp i ca 60km/h nerför innan man fick bromsa för lite snäva svängar.

Sen var vi nere vid vattnet och körde på och luktade tång och havet och njöt av utsikten. Sen kom ännu en liten backe innan vi kunde köra på in mot Båstad. Genom Båstad och sen ut på fina 70-vägar igen. Vi var nu lite sega, men alla körde på bra i klungan, och jag kämpade på för att hänga med. Ibland fick jag lite putt-hjälp här igen för att hålla ihop klungan. Nu var det bara dryga milen kvar och vi körde på i ca 30km/h igen. Benen var ok, lite trötta, men händer, armar överkropp och baken var lite trötta. Nu var det skönt att snart komma tillbaka till Laholm!

Dagens runda: Laholm – Munka Ljungby – Torekov – Båstad – Laholm

Sista kilometrarna och minutrarna gick fort och snart var vi ”hemma”! Vi var ute idag i 4h 20 min och rundan blev 118km, mitt snitt hamnade på 27,3km/h. Pulsen hamnade på: 128/157bpm.

Puls och hastighet

Så det blev en kul runda i perfekt väder idag! Benen var lite småtrötta och kroppen med, men jag hängde med så gott jag kunde och njöt av cyklingen! Fick ihop en del mil i benen, vilket känns bra. Och ryggen börjar vänja sig nu med, stelheten har släppt lite. Skönt! Bricklöpningen efteråt skippade jag idag, var nöjd med cyklingen och benen hade fått sin del av träning idag kändes det som. Springa kan man göra ofta, men cykla kan man inte göra riktigt varje dag! Inte i det här konstiga vårvädret iaf! =)