>Bergspass och simträning

Igårkväll kom jag så fram till Mallorca och CampMallorcas hotel med alla andra glada cyklister. Vi blev upphämtade på flygplatsen och det var så skönt för en gångs skull att bara bli visad en buss, allt ordnat med väskor osv och bara åka till hotellet! Efter lite förseningar med bussar och cyklar som inte kom med rätt flyg, kom vi så fram rätt sent, så jag kom inte isäng förrän 01.30. Det var då rätt kört att lyckas ta mig upp till första simträningen som skulle ske kl06.26 imorse.

Jag sov istället till kl.08 och gick sen ner och käkade frukost, från den goda frukostbuffén. Jag träffade på folk som jag känner sen tidigare läger och träningar som också var här. Roligt! Det är många triathleter här och Mallorca verkar ju vara det perfekta stället för träningsläger.

Cykling
Sen fick jag snabba mig ut till cykelgaraget med min cykel i väskan och mekade en stund för att få ihop den och klar för cykling. Snabbt ombyte och sen var kl.10 och vi var redo att ge oss iväg på dagens cykeltur. Jag hade valt den gula gruppen som skulle köra bergpass idag. Det finns 4 olika gruppfärger: blå, grön, gul och röd, och ibland flera grupper inom varje färg. Ett bergspass på ca 11mil var den jag valde, och det skulle bli utmanande men samtidigt jättekul!

Det var Silva och Bengt som var ledare för denna grupp och vi var 19st i gruppen. Silva känner jag ju sen 24H spinningen i höstas och via funbeat. En riktigt trevlig och duktig cyklist! Vår grupp gav oss iväg och jag hade noll koll på vart vi var eller vart vi skulle, jag bara hängde med. Det var så skönt att slippa oroa sig om vägen eller karta, utan bara följa gruppen.

Först körde vi ca 5 mil på flacken i rätt så lugn och lagom fart, allt från 25-30km/h. Vi körde på mellanstora vägar med fin asfalt, och in på smalare vägar med fårhagar och apelsinlundar bredvid, med asfalt som var mer opålitlig med hål lite här och var. Det var lite ovant i början att cykla på vägar som man inte visste så mkt om, och just kvaliteten på vägarna. Samt trafiken, som kunde komma rätt nära och körde om lite hastigt och lustigt ibland. Men jag försökte så gott jag kunde att hänga med klungan och ligga så nära på rulle som jag vågade, med uppsikt över allt runtikring.

Sen kom vi då till berget. Det var ett stort berg och ca 550höjdmeter. Vi körde fri fart i backen och alla stack iväg. Jag hängde på Silva och en annan som körde strax framför mig hela vägen upp. Det var bara att växla ner till lägsta växeln och trampa på! Det var de här kända serpentinvägarna uppför, med skarpa svängar och bra lutning. Pulsen gick upp, och farten gick way down, då är det en rejäl backe!

Uppe på högsta punkten på berget

När vi sen kom upp var det serpentinvägar ner en bit, där man fick ta det lugnt i svängarna. Sen cyklade vi på och kom till en jätteskön väldigt lång utförslöpa. Det var flera kilometer det bara gick svagt utför! Vi bara rullade på och fick upp otrolig fart!

Efter dryga 3h kom vi till en liten by där vi stannade mitt i byn på torget för en fika i solen. I min brådska imorse hade jag helt glömt bort att man behöver ju solkräm när man cyklar vid medelhavet! Och energi i form av bars hade jag helt också glömt bort att ta med, så jag cyklade första 3h på bara vatten, men det var ju lite enligt plan ändå. Men jag hade alltså ingen energi resten av turen heller, förutom fikan då.

Sen fortsatte vi cyklingen, och nu var det mest också bara på flacken eller utför. Nu trissades farten dock upp och vi körde på i klungan och låg man på rulle så gick det i bra fart! Jag fick lite putt-hjälp ibland för att komma ifatt, men trampade på bra och fick upp pulsen. Det var riktigt roligt! Solen sken och vi cyklade för glatta livet! =) Vi fick till en riktigt härlig cykeltur idag alltså, det blev knappa 12 mil på knappt 5h, mitt snitt: 23,3km/h, inte så högt alltså, men Mallorca och backrundor går inte att jämföra med rundor i platta halland/skåne!

Simning
När vi kom tillbaka till hotellet var jag rätt slut, vi hade cyklat på som galningar sista milen hem. Det blev till att tvätta av cykeln, dricka lite vatten och sen tog jag mina simkläder och gick ner till poolen. Det skulle ju vara simträning i em med, beroende på när vi alla kom tillbaka. Klockan var nu 16 och Micke och de andra var ju fortfarande vid poolen för träning. Så det var bara att byta om och hoppa i!

Jag fick börja med setet som de körde, vi simmade 8x25m i fart 1-4, 1-4. Sen var vi uppvärmda. Nu skulle vi sen bli videofilmade för att se simtekniken. Vi fick simma i olika farter, fram och tillbaka, och filmades från sidan, och framifrån. Sen körde vi ett 400m testlopp där vi skulle se tiden, ange ansträngningsnivå, och ta pulsen precis före, direkt efter, 1 min efter och 2 min efter avslutat lopp. Jag simmade på i upplevd ansträngningsnivå 7/10, på tiden 7:40. Totalt simmade vi i 50 min i solen!

Det var dagens träning det! I duschen såg jag sen att jag redan fått solmärken från min baddräkt. Solen tar en del ändå! Nu blir det att använda solkräm imorgon! För en fin cykelbränna kan jag ju gärna ta med mig hem. Tillsammans med starka ben från all backträning!

Imorgon blir det backrunda med gula gruppen igen. Då ska vi till den välkända backen som slår knut på sig själv. Det ska bli spännande att se och uppleva! Det gäller att höja blicken ibland också, och bara insupa den otroligt vackra miljön vi cyklar i. Ska nog försöka ta lite mer bilder imorgon =)