>Berg, berg, berg!

Simning

Imorse var det upp tidigt för att simma kl.07. Ute var det mörkt och lite kyligt och poolen var kall den med, ca 23 grader (mot normala 25-27). Vi var ett gäng tappra simmare som skulle köra med Micke. Alla hade våtdräkt, utom jag. Men vattnet var ju inte så himla kallt, jag glömde bort det när vi väl satte igång att simma. Det var härligt att morgonsimma under bar himmel igen, såsom jag gjorde under mitt år i USA, då vi alltid simmade ute. Morgonen grydde och solen kom fram allt eftersom passet avverkades. Vi körde följande:

Uppv ca 2-300
8×25 alabama, 3 alabama 1 sim
8×25 axx, max, relax, halva max
400 catchup

6×150, i fart 1-6. körde bara 100 på sista, då farten stagnerat
Tider: 3.07, 3.01, 2.56, 2.56, 2.56, 1.47
100 bad
8×25 rygg
400 andningsövning, andas var 3e, 5e, 7e.

Totalt 80 min, ca 2800m.

Cykling
Sen efter frukosten var det cykeldags! Jag valde att köra med gula gruppen idag igen, men det var lite ändringar sen igår, så vi skulle köra bort mot pir vid havet. Lite backar hörde jag med. Kul, tänkte jag, och såg framför mig en lång väg längs med havet bort mot en pir. I mina tankar gick den vägen nere vid havet och var rätt flack, men så var det inte i verkligheten, skulle jag få reda på!

Vi i gula gruppen var så stor (30 pers) så vi delade upp och i 2 grupper och cyklade iväg. Först var det på flacken, rätt lång transportsträcka bortåt längs med bilvägar. Ibland var det bra vägar, och ibland lite hålig asfalt. Vi körde oftast på ett led och höll ihop klungan hyfsat. Vi körde längs med havet och efter ca 1 timme var vi framme vid berget som vi skulle uppför och över.

Det var inte lika högt som igår, ca 2-300höjdmeter, men det var tufft ändå! Serpentinvägar och sega uppförsbackar. Men det var riktigt kul med backträning, att trampa på och ändå känna att man fixar det, man kommer ju upp! Väl uppe på toppen tog vi en kort paus (fotostund) och körde sen ner på andra sidan. Sen skulle vi köra på ca 1 mil till då tills vi var framme vid piren.

Högst uppe på berget

Denna milen började med lite rullande backar, lite segt upp och lite nerför. Men sen blev det upp, upp och upp! Det var ju fler berg vi skulle runt och över! Men det var bara att vänja sig och trampa på. Vägarna gick slingriga runt berget och utsikten var helt otrolig! Havet var klarblått och ibland var man på ett berg och såg ner i dalen och vägen man skulle köra på. Jag körde på och stannade ibland för att ta foto. Det var fullt med cyklister på denna vägen ut till piren, och även folk i bil som körde om, som skulle ut till utsiktsplatsen.

En väldigt mörk tunnel vi skulle igenom

Svettig i backarna

Fint!

Berg och dalar

Äntligen såg man piren!

Efter vad som kändes som en halv evighet i backarnas paradis såg man till slut piren! Väl där stannade vi för en välförtjänt fika.

Sen visste vi att ja sen var det exakt samma väg tillbaka! Alla backarna och bergen en gång till! Men med påfylld energi i kroppen kändes det bra på vägen tillbaka. Vägen kändes kortare men backarna var tuffa. Jag körde på och fick upp pulsen och andningen men kände att det var riktigt bra träning. Snart hade vi kört igenom bergpassagen bort till första berget och tog de backarna uppför med. De var sega och vi trampade på och tänkte att detta var iaf dagens sista backar! Uppe på toppen pausade vi kort igen för att sen rulla på utför. Nu hade det börjat regna lite och vi fick ta det lugnt i utförs-serpentinbackarna.

Väl nere från berget regnade det mer och nu ville vi hemåt! Vi var ett gäng kvar då som körde på hem i klunga och trissade upp farten. Vi körde på ett led, med vattnet sprutande från bakdäcken och bara trampade på hemåt. Snart var vi hemma igen och det var skönt att komma tillbaka. Benen var lite trötta, ryggen var hyfsat ok, händerna gjorde ont av trycket jag får på dem, och baken var öm. Riktigt nöjd med dagens cykling, men skönt att vila lite från cyklingen tills imorgon! Dagens pass blev ca 8,2 mil på 3h 50min, snitt: 21,3km/h, men det var backar minst halva passet!

Simning
Vi kom tillbaka i tid för att hinna med lite simning igen om man kände för det. Och det gjorde jag faktiskt. Jag ville simma mest för att få igång ryggen och rörligheten igen, tänkte det kunde vara skönt. Så jag gick ner till poolen där em-passet var igång och fick ett eget pass av Micke att köra.

Blev:
Uppv ca 200.
Sen 3x(150-100-50)
150: 25 ryggsim, 25 fri.
100: 25 catchup, 50 med andning på var 5e, 25 catchup med benspark
50: 25 lugnt, 25 fart
Totalt 35 min, ca 1100m.

Det kändes bra att få rört på _hela_ kroppen i vattnet nu igen. Men sen var det superskönt med en varm dusch och sen en powernap innan middagen. Trött nu, men det blir att sova tidigt ikväll! Imorgon är en ny dag på Mallorca!