>Träningstriathlon + lite extra simning

Simning
Imorse var jag uppe tidigt igen för att simma kl.07. Det är kolmörkt ute, men ljusnar rätt fort på morgonen när vi väl hoppat i poolen. Idag föll jag för grupptrycket (eller den låga temperaturen i poolen) och valde att ha på mig våtdräkten. Vi simmade ett VO2-max-pass idag med mkt fart! Jag var rätt ovan vid våtdräkten, det tog lång tid att få på den, när jag väl simmade så tryckte den en massa över bröstet och det var jobbigt att andas i maxfarterna, och sen att ta av den tog lång tid. Adrenalinet vid tävlingar hjälper nog till med det på tävlingarna i sommar!

Detta var passet vi körde (för de som förstår simtermerna, för er andra: vi simmade fort! och höll på totalt i 80 min =) )

Uppv 2-300f.

8×25 power
8×25 enarm, 3klapp

huvudserie: 3x(25 max: start vattentrampande i vattnet, 125 hårt, 4×25 easy)

4×75 teknik: 25 blixtlås, 25 fingertoppar, 25 ss.
totalt: ca 2300m, 80 min

Cykling

Cykelturerna idag skulle alla gå till samma ställe: byn Petra, där det skulle vara en svenskdag idag för alla cyklister på Mallorca. Alla skulle samlas och fika där på torget i byn kl.12. Trevligt! Så de olika grupperna skulle köra i sina farter och anpassa sträckan då för att komma dit ungefär samtidigt. Jag ville ha en lugn cykeldag idag, och funderade på grön eller gul grupp. Men Per och flera av de andra jag kör med skulle köra gul, så jag lät mig övertalas, att vi hade ju rätt kul i den gruppen igår!

Vi hade 45km till Petra, och knappt 2 timmar att ta oss dit. Vi körde på rätt lugnt i klunga på hyfsade vägar. Men vissa vägar var rätt ruggiga och håliga och vips hade vi fått en punka i gruppen. Det blev att stanna och vänta lite, och sen körde vi vidare. Gruppen delades sen in i två mindre grupper, för att lättare släppa förbi trafik osv. Så vi blev en liten grupp på 8 pers som låg efter och körde. Var helt perfekt att vara så få! Bra rytm och flyt i klungan och kul körning! Vi missade målet att komma fram kl.12 men var ca 15 min sena.

Fika i Petra

Sen blev det trevlig fika i solen på torget i Petra bland alla svenskarna. Vädret ja, det var lite blandat idag, solsken, uppehåll och sen lite regnstänk med. Men det var fortfarande varmt i luften och man blev varm när man körde på, iaf i de få backarna vi passerade.

Sen vägen hem då, ja då skulle vi köra lite kortare sträcka hem, och dessutom på finare vägar. Ut ur Petra och då möttes vi av några backar där vi sen delade upp gruppen igen i 2 delar. Vi körde sen på och i en nerförsbacke tog jag sen täten och trampade på. Jag kände mig pigg, hade massor av energi och en superfin väg låg framför oss! Fin asfalt, rak väg med böljande backar och otroligt fin utsikt. Berg i horisonten och sol på himlen! Jag trampade på och tänkte att folk hänger väl på, och hojtar väl om jag ska sakta ner. Så jag trampade, och matade på som fan! Jag låg i 40-42km/h t.om på flacken och behöll farten från nerförsbackarna nästan så att jag lätt tog mig uppför nästa uppförslut. Det var så himla kul att köra och jag bara körde på. Kollade bak och såg att jag hade en svans efter, men ingen annan gick om utan de lät mig dra, och det trivdes jag med. Vi körde väl på så i några kilometer tills vi blev stannade av en korsning. Såg då att vi var en del från klungan men inte alla. De som var med sa tack för draghjälpen och sa att de hade haft tufft att hänga på. Kul! =) Senare fick jag frågan om vad jag dopat mig med till fikan ;) haha

Sen blev det ännu någon backe och snart var vår lilla klunga ifatt den andra gula klungan framför som vi släppt innan. Nu brände alla på hemåt och det var bara att köra på! Riktigt rolig körning! Snart var vi hemma i byn vid hotellet igen. Var hög på träningshigh och glad att jag kört på! Det var visst lite svårt att ta det lugnt idag… Cykelpasset blev en runda på 7,2mil och tid: 2:49, snitt: 25,6km/h.

Löpning

Eftersom vi cyklade så kort pass idag tänkte jag att jag skulle passa på att springa lite också. Lite bricklöpning är ju inte fel! Per skulle också ut och springa, men han hann ut innan jag var klar. Så jag joggade ut längs med strandpromenaden och vågorna slog mot stranden. Så himla vackert här är alltså! Jag joggade väldigt lugnt i början och bara njöt av stunden. Sprang längs med havet bort mot byn på gångväg på antingen träplankor eller stenplattor. Pulsen höll sig låg och benen kändes hyfsat ok för att ha cyklat några mil redan. Jag sprang i ca 15 min innan jag bestämde mig för att vända. Där framme mötte jag då Per och Robert som sprungit före mig dit och höll på med löpskolningsövningar. Tog följde med dem tillbaka och tempot ökades då lite, då jag ville hänga med dem. Det kändes fortfarande bra i både ben och lungor! Kom tillbaka till hotellet efter knappt 28 min, 4.9km avklarade, snitt: 5:43.

Strandpromenaden

Simning

Efter löpningen blev det ännu lite simning, på eftermiddagspasset. Men jag ville mest köra ett kort pass för att öka upp rörligheten i ryggen igen. Blev lite teknik.

uppv ca 100f.
6×50 armtag, räkna och göra färre, sista 2 samma få, men snabbare
8×25 enarm
4×25 fart 1-4
8×25 treklapp, trasa
totalt: 900m, 35 min

Sådär, det var dagens träning! La sen till ca 1 timmes promenad bort till affären och strandvägen tillbaka. Och ikväll efter middagen hade vi simanalysgenomgång av filmningen från i måndags. Fick bra tekniktips och nu ska det övas! Och nu, sova!!