>Vilodag på träningsläger

Efter 3 dagars rätt intensiv träning jämfört med hemma (lyckats samla ihop 17 träningstimmar de första 3 dagarna) var jag rätt trött igårkväll. Jag hann ju aldrig riktigt ta de där extra powernap-vilorna igår på eftermiddagen då tiden gick fort och jag gick på promenad istället. Så imorse var jag trött, sovtrött! Återhämtningen är otroligt viktig, att sova bra, äta bra och ta hand om sig. Så idag bestämde jag mig för att ta en vilodag a la träningsläger = lugnare träningsdag.

Jag tog alltså sovmorgon imorse istället för simträningen. Jag minns inte ens att jag stängde av och om alarmet innan jag somnade om! Vaknade och gick direkt till frukosten, där jag mötte upp med de andra, vissa som simmat och andra som sovit =) Vi snackade om vem som skulle cykla vad idag, och Per (klubbkompis från SCT) skulle också ta det rätt lugnt idag planerade han. Så vi bestämde att skippa gruppcyklingen idag och ge oss ut på egen lugnare tur lite senare på dagen.

Så efter frukosten var det tillbaka till sängen för ännu en timmes tupplur. Skönt! Somnade rätt fort och drömde t.om att vi redan _hade_ varit ute och cyklat och att jag sov igen! haha
Men vaknade sen i tid och slängde på cykelkläderna och gjorde mig redo för en tur. Mötte upp med Per vid 11.30 för att ge oss ut.

Cykling
Vi cyklade lugnt ut från Can Picafort österut mot de fina vägarna som vi körde hem från Petra igår. Det var inte exakt samma vägar, men de hade fin asfalt, och var hyfsat bilfria och hade otrolig utsikt! Vi körde på lugnt idag och hade ingen stress. Stannade för att ta foto, och njöt av solen och det fina vädret. Det var inte jättevarmt, men lagom varmt cykelväder!

Efter ett tag kom vi fram till byn Sankta Margalida där vi stannade för en kopp kaffe vid ett fik på torget. Vi satt i solen och bara njöt av dagen. Lugnt och skönt! Sen kollade vi på kartan och hittade en bra hemväg med, på vägar med så lite trafik som möjligt. Vi körde på och det var lite mer mot och sidvind på vägen hem, men det kändes ändå väldigt bra att cykla. Det känns som att kroppen börjar vänja sig nu vid all cykling. Inte så mkt skav längre, ingen stel rygg och inte ont i händerna. Nice!

Vi körde på rätt bra ute på vägarna, men stannade ibland för vägval osv. Och sista biten hem gick superlugnt genom vägarna längs med stranden hem till hotellet. Vi fick ihop 37km på 1:36, snitt: 22,8km/h.

Löpning
Tillbaka vid hotellet ställde vi in cyklarna och bytte om till löparkläder och gav oss sen ut och sprang. Jag och Per tog samma runda som igår, bort längs med strandpromenaden och tillbaka. Nu hade det blåst på en del och småregnade lite, men det var fortfarande varmt i luften (när vi väl sprang!). Vi hade motvind på vägen bort och sprang på i hyfsat ok fart. Benen kändes lätta och bra! När vi sen vände hade vi skön medvind och sprang på och snackade och ökade omedvetet farten, det kändes ju så bra liksom. Vi gjorde en negativ split och var tillbaka på 28min, 5,0km, snitt: 5:35.

Simning
Sen var klockan nästan 15 och då börjar ju eftermiddags-simträningspasset! Jag funderade kort på om jag skulle simma, men tänkte att lite simning kan jag ju köra på min träningsvilodag. Sa till coach Mike att jag hade vilodag och fick ett anpassat träningsprogram. Men lite fart skulle jag ändå köra!

Jag hade våtdräkten på idag, då det var lite kallt i luften (regnet hängde i luften och det blåste lite).

Jag körde följande pass idag:
400f uppv.
300f: halva ben, halva ss.
200: 8×25 hålla andan, bra grepp, inga ben.

Fart: 300: 6×50 fart 1-6. Lugnt i början, ökade på varje. Första ca 51sek, sista 41.0sek.
Totalt: 1200m, 35 min.

Voltvände under hela passet idag. Poolen var helt ok för det (fick inte ont i näsan) och med voltvändningar fick jag bättre rytm och fart i simningen. Jag fokuserade även på greppet och det som vi gått igenom igår på simanalysen. Det kändes riktigt bra med fartövningen också! Riktigt kul med simningen idag! =)

Japp det var träningen för idag. Lite lugnare cykling, lite tempo på kort löpning och lite tempo på kort simning. Och mycket sömn! Nu är jag laddad för mer träning imorgon!