>Premiärdopp i havet

Idag lördag tog jag en ordentlig sovmorgon, ända till 8-tiden då jag gick ner för att äta frukost. Det var riktigt skönt att sova ut.

Cykling
Cykling stod på schemat idag (igen!) och jag valde att köra med gul+ gruppen, alltså den lite snabbare av de gula grupperna. Det är så många i dessa grupper med, så själva gul+ gruppen delades upp i 2, så att vi bara blev 14-15pers/grupp. Detta är en mer lagom klungstorlek än de 28 vi var igår!

Planen var att köra ca 12mil på flacken idag, och i hyfsad fart. Vi körde på först som planerat, sydväst mot Muro och sen ner till en väg som kallas tyskvägen. Men när vi väl var där såg vi att vägen bar mot gråa moln och regnväder. Så istället för att cykla rakt in i regnet, valde vi då en annan väg. Det blev lite mer upp mot Inca och mot bergen till, fast fortfarande flackt. Det fortsatte att vara uppehåll och sol där vi cyklade!

Sen kom vi ner på tyskvägen igen fast längre bort, och cyklade på. Denna tyskväg är en smalare väg med väldigt få bilar och tydligen kände man inte till denna väg, förrän alla tyska cyklister berättat om den! Rätt cykelvänlig väg alltså, om man ser upp för hålen i asfalten som finns lite här och var. Det var ett av dessa hål som gjorde att en i vår klunga fick punktering på en av de viadukter som går på denna väg över en större väg (motorväg). Vi fick då stanna och vänta ett tag på att punkteringen skulle fixas och vi tappade då bort den andra delgruppen av gul+, som hade kört några minuter ifrån oss.

När vi sen var igång igen cyklade vi på i bra fart i klungan mot någon by där vi skulle fika. Men vi åkte aldrig riktigt ända dit, utan stannade i en annan by för att fika där. Vi hade då cyklat i dryga 2:30 så visst var det dags att pausa lite. Fikan blev en standardfika igen: cafe con leche, coca cola och en baguette med ost o skinka. Men cafét där vi var blev rätt överbelastade direkt och vårt stopp där blev längre än tänkt tror jag.

När vi sen fikat klart bestämde vi hur vi skulle köra hem. Eftersom klockan ändå hade blivit rätt mkt bestämde vi att vi körde rakaste vägen hem, alltså inte helt som den planerade rundan. Det var lite kallt när vi började cykla men snart fick vi upp värmen igen. Vi körde på bra i klungan, det var fina vägar och böljande backar, och vi drog på i dryga 40+km/h. Grymt! Solen sken nu också och livet var härligt! Vi passerade Sinau och körde en sväng bort till Velodromen som finns där, och körde några varv på den. Sen fortsatte vi hemåt via Sankta Margalida tillbaka till Can Picafort. Rundan blev drygt 10mil på tiden: 03:44, snitt: 27.2 km/h.

Velodromen i Sinau

När vi kommit tillbaka var klockan nästan 15.30, alltså precis i tid för dagens After Bike som skulle vara borta på jordgubbsbakelsecaféet vid strandpromenaden. Jag tänkte att jag för en gångs skull inte bara skulle se det där caféet på en löprunda, utan nu då följa med och testa den där jordgubbskakan! Så vi rullade bort de 2km längs med strandpromenaden bort till caféet. Sen satt vi ett 30-tal cyklister där och alla skulle ha jordgubbstårta och kaffe =)

Simning
Sen tog jag mig tillbaka till hotellet för att byta om till våtdräkten. Ikväll skulle vi nämligen testa på medelhavet i april på simningen! Alltså lite open-water-träning, och mest ett premiärdopp i havet för att testa på. Vi var ett gäng tappra simmare i våtdräkt som stod och undrade hur kallt det egentligen var i det där havet nu. Ja inte så mkt mer än 15 grader tror vi.

Med ledning av coach Mike så joggade vi först längs stranden för att värma upp lite. Sen var det dags att kasta sig i vattnet och simma lite. Det var kyligt, och ”fräscht”ochja lite kallt, men inte så himla farligt ändå! Vi simmade där lite fram och tillbaka och övade på sighting och navigering, samt att drafta efter någon annans fötter. Det blev väl en 10-15min simning innan alla tyckte det var för kallt och drog upp igen. Sådär, premiärdopp accomplished!

Det var all träning som hanns med idag. En tiomilarunda och lite open-water-simning alltså. Och jag undrar lite var dagen tog vägen? Jag ville träna mera! Men det får jag tid för imorgon istället! Men jag börjar nu inse att denna semestern också har ett slut. Nej! Jag vill ju stanna här!