>Ultra för cyklister

Idag var det en äventyrsdag av cykelkaraktär! Idag var det nämligen dags för mig att testa på mitt första långlopp på cykel (förutom VR) – kallat randonneurlopp. Det var när jag var på min vanliga idrottsmassage hos Karin i torsdags kväll som det bestämdes. Karin (som också är triathlet) hade nämnt loppet innan och nu när jag kört så mkt cykling på Mallis kände jag mig väl förberedd. Så vi bestämde i torsdags att vi skulle köra detta långcykellopp ihop!

Det var Fredrikshof cykelklubb här i Stockholm som anordnade motionsloppet. Ett randonneurlopp är som en sorts cykelorientering, med en karta som ges, en vägbeskrivning och sedan ett antal stationer (oftast bensinmackar) där man ska stanna och stämpla sitt kort, så att man bevisar att man varit där. Ingen hjälp finns längs vägen, energi och dricka får man fixa själv. Dessa randonneurlopp finns i flera distanser: 20,30,40 och 60mil. Och alla dessa är en förberedelse (måste genomföras) för att köra super-randonneurloppet: Paris-Brest-Paris, som är 120mil. Så 20-milaren som vi skulle köra idag var ju bara den ”korta”! Läs mer om Randonneurloppen på FCKs hemsida.

Jag mötte upp med Karin i stan kl.07 imorse och sen cyklade vi ut till Täby där Fredrikshofs klubbstuga finns och där loppet skulle starta. Vi cyklade lugnt på cykelvägar men lyckades bli försenade och knappt hitta fram i tid. Men bara några minuter innan kl.08 hittade vi fram och fick anmäla oss och få en karta och stämpelkort, i tid för att alla skulle köra iväg.

Vi hann inte kolla nånting utan cyklade iväg direkt och försökte hitta någon att cykla ihop med, så att vi iaf skulle hitta ut ur Täby och på rätt håll i loppet. Det var väl ett 20-30-tal personer som var med i loppet. Först hängde vi på en cyklist och använde honom som vägvisare. Men snart kom ett annat gäng cyklister förbi och då valde vi att hänga på dem istället.

De 10-15 grader som varit de senaste dagarna hade tyvärr helt försvunnit till idag. Idag var det kallt! Det var ca 4 grader och det blåste en ordentlig motvind när vi cyklade norrut mot Rimbo. Det t.om snöade och haglade ibland! I början av turen var det kallt och lite segt att veta att vi skulle cykla så otroligt långt! Eftersom vi varit sena och inte hunnit förbereda oss, så cyklade vi med vår lilla klunga (ca 5pers), och jag visste inte var vi var, vart vi var på väg och hur långt det var till första stämpelstoppet.

Men första stoppet var i Rimbo, efter knappt 5mil. Då fyllde vi på med energi och värmde oss inne på macken. Då tittade jag på kartan och fick lite mer koll på vart vi skulle. Vi körde sen fortsatt norrut i motvinden mot Hallstavik. Där var nästa kontroll. Då blev vår klunga lite större då vi fick till en annan stark cyklist som vart försenad och kört hela själv så långt. När vi sen satte av från Hallstavik mot Uppsala blåste det istället sidovind och det snöade när vi cyklade iväg! Den nya killen var stark och låg framme och drog ett tag och jag försökte hänga på. Vi fick upp farten lite nu, när vi inte hade motvinden att kämpa mot, utan snarare sidvind och ibland t.om. medvind!

Under några av de 6 milen till Uppsala, hade jag vaknat till och gick nu fram och drog och körde på lite i de böljande backarna som fanns på den rätt ensliga vägen. Jag tappade klungan bakom mig då de väntade in alla. Men jag såg detta som en chans att köra lite tempokörning, så jag låg på och körde hårdare och fick upp puls och intensitet. Efter någon mil stannade jag sen och väntade in resten av klungan. Det kändes riktigt bra att kunna trycka på en del, sådär efter drygt 10mils körning. Att ha krafter och energi när annars cyklister runt omkring en börjar bli trötta.

Sen körde vi de sista 2 milen till Uppsala. I Uppsala var stämpelstoppet McDonalds. Perfekt! Det blev ett kort stopp där och vi käkade lite cheeseburgare och drack cola. Men satt inte ner så länge utan gav oss snart iväg igen, sista 6 milen hem!

När vi sen körde från Uppsala var benen lite mer stela än innan vi stannat. Och mina knän började gnälla lite, de tyckte jag hade cyklat nog för idag. Så vi drog ner på tempot lite och jag körde på lätta växlar så att knäna skulle orka sista biten med. Det var nu sol och lite varmare än innan, och cyklingen kändes bra! Vi hade lite mer medvind nu med, än första början av loppet.

Men vi tog det lugnt hemåt sista biten, farten var ändå hyfsad för vi körde på rätt så jämnt hela tiden. Vi trampade på och räknade ner hur många mil vi hade kvar. Vi passerade Mörby Centrum, Upplands Väsby och sen Vallentuna för att sen komma tillbaka till Täby. Sista stoppet var på en mack i Täby, och där fick vi vår sista stämpel! Vi var där kl.18, så total tid för loppet blev 10h. Efffektiv cykeltid blev 8:22, och vi körde 210km, med ett snitt på: 25,2km/h.

Här var jag på cykelutflykt idag!

Efter en kort energipåfyllning på macken var det sen dags för mig och Karin att cykla hem till stan från Täby. Vi var lite trötta, men cyklade lugnt tillbaka på cykelvägarna. Dessa cykelvägar mot stan var dock ritkigt dåligt skyltade på vissa ställen, så där körde vi såklart vilse, lite trötta efter alla mils cykling idag. Så det blev en liten omväg hem. Kom iaf hem såsmåningom, ca 12,5h efter att jag gav mig hemifrån imorse.

Fick totalt ihop 246km idag (uppv + loppet + hemfärd)! Nästan en hel Vätternrunda på en helt vanlig lördag i början av säsongen. Inte helt fel! Och kroppen känns oförskämt bra. Konditionen var det inget fel på idag, det var mest andra saker som gjorde ont i slutet, knäna var trötta, ryggen trött, händer och rumpa. Men jag kom hem, har lagat och käkat god mat och sitter nu i soffan, trött med nöjd och glad. Imorgon blir det sovmorgon. Ska bli otroligt skönt att sova snart! Kroppen håller nog med!