>Sol, sol, sol

Idag har jag fått till ett grymt bra pass i värmen! Även om det var riktigt varmt, soligt och blåsigt, så genomförde jag bra träning! Enda åkomman blev en solbränd näsa. =)

Planerad träning för dagen var följande:
Cykel 2 + 12 mil (3) inkl 4 x 10 min intervaller (4) ca 5 min rullvila / 40 min löpning (3)

Cykling
Jag mötte upp med Karin för cyklingen vid 09 i rålis. Redan då var det varmt och skönt, och endast cykeltights och cykellinne blev outfiten idag, inga extra armvärmare behövdes. Vi körde transportsträckan ut mot Färingsö och skulle utforska samma gamla runda därute idag på vårt pass. Snart kan vi alla bucklor i asfalten och svängar utantill!

Vi svängde av ut till Färingsö och körde bort till Svartsjö innan vi satte igång med intervallerna. Det var varmt och vi kändes oss båda lite sega av värmen. Och inte så superladdade för intervaller, men nu var det bara att sätta igång och få de avklarade, och trycka på så gott det gick! Vi körde som förra helgen, att jag startade först och Karin ca 30-40sek efter mig. Så jag blev jagad, och fick sen jaga henne när hon passerat.

Det blåste rätt rejält ute på Färingsö så det var lite segt, sidvind, motvind och ibland medvind. Det jobbiga med blåsten är ju att det väsnas så, alltid detta dånande i öronen. Men det positiva var att det var svalare att cykla än att vara still i solen. Första intervallen gick lite segt, det var svårt med den mentala biten att verkligen tänka ”tävling!”. Men intervallerna gick bättre och bättre, och de var riktigt roliga! Att farten blev så varierad beror nog på vinden. Vi körde resten av intervallerna ute på vägen mot Björvik, fram och tillbaka där. Perfekt intervallväg!

Så efter intervallerna cyklade vi sen fortsättningen på loopen. Blev en paus med cola och vattenpåfyllning vid konsumaffären i Bergshamra. Sen fortsatte vi loopen runt. Det var lite segt att få igång benen efter pausen, men när vi väl var igång körde vi på riktigt bra! När vi kom längs en väg ser Karin en älg på fältet bredvid vägen, och vi stannar direkt! Den står och kollar på vårt håll, och jag drar fram kameran. Coolt att se älg i Stockholm! Den springer sen iväg på sitt håll och vi fortsätter cyklingen.

Paus med coca cola!

Älg!

När vi kommit loopen runt stannade vi igen för mer dricka vid ica i korsningen där loopen börjar/slutar. Jag blev då informerad om att min näsa såg ut som ett rödljus, så in i affären, och de hade ju såklart ingen solkräm, så det fick bli 2 plåster på näsan istället som skydd mot solen. Jo, jag såg rolig ut, men hellre det och ha kvar min näsa till fler träningar i solen, än att missa träningspass!

Solskydd á la hemmabygge

Vi kör sen hela loopen runt Färingsö ett varv till, men skippar vägen ner mot Björkvik. Vi kör på bra här och har bra driv. Vi körde i tempoställning mest hela tiden och låg en 10-20m bakom varandra, eller precis bredvid. Det kändes mycket varmare nu än på förmiddagen, särskilt om man någon gång körde där det var lä. Vilken hetta!

Snart hade vi kört de dryga 3 milen runt loopen och körde sen samma väg hemåt, via Tappström och hem. På transportsträckan hem kändes benen lite skumma, pirrade i hela benen som om jag skulle få kramp. Men jag trampade på med högre kadens och lägre växel och tog det lugnt hem.

Cykling
Totalt: 138.9 km
Tid: 05:15:18 min
Hastighet: 26.4km/h
Puls (medel/max): 122/162 bpm

Delar:
1. Transport, 9km, 21.7km/h.
2. Innan intervaller, 23km, 25.5km/h.
3. Intervallerna (km/h) (10 min)
– 31.1, 137bm
– 32.2, 147bpm
– 33.4, 148bpm
– 34.2, 151bpm
(Vila 5 min efter varje; ca 110-120bpm).
4. Efter intervallerna, ca 7 mil i snitt 27.1km/h.
5. Transportsträcka hem, 10km, 22.0km/h.

Löpning
Väl hemma var det bara att ställa in cykeln, dricka lite sportdryck, käka magnesiumtabletter, byta tröja och skor för att ge mig ut och springa. Jag var varm och visste hur varmt det skulle bli att springa, men det är ju bra att vänja sig vid att träna i olika klimat, så det var bara att ge sig ut. Jag planerade att springa en runda med så mycket skugga som möjligt, och valde då mot Solna-hållet.

Började lugnt jogga längs med karlbergskanalen västerut över bron och förbi Pampas. Det var mycket folk ute, som låg och solade och badade, och vattnet såg så himla inbjudande ut! Jag joggade på och lyssnade på musik och tog det lugnt. Tänkte ”det är bara 20min sen får jag vända och springa tillbaka” och då kändes det inte så himla långt.

Sprang på gångvägen längs med vattnet, hela vägen bort till Norrenergi där jag vände. Sen var det bara samma väg hem men jag kände nu hur kokande het jag var. Sprang på lugnt och ville inte öka för mycket och stressa kroppen. Passerade alla jag sprungit förbi en gång och snart var det nedräkning tills jag nått 40 min. Kände på slutet hur trött jag var, benen blev sega och pulsen var inte bara hög, men hjärtat slog så jäkla hårt. Jag hade högre puls än vanligt, men det är ju värmen som påverkar. Stoppade klockan efter 40 min och promenerade sen lugnt för att få ner pulsen och känna mig normal igen.

Löpning
6.05:29
7.05:41
200m: 05:21

Blev tuff träning alltså, i drygt 28-gradig värme och sol. Men det är ju bra att träna på det med, det skulle ju kunna vara så varmt den 1 aug med i Kalmar, eller hur?