Skåne och åsen

Cykling
Så var det dags för cykeldag nr 2 för mig här i Laholm. När vi nyvaket tittade ut till frukosten såg man att det var rejält blåsigt ute idag. Inte så superlockande får jag erkänna, där man satt vid frukostbordet. Det var inga små vindbyar utan snarare upp emot 15m/s på sina håll. Ska man cykla då kan det vara trevligt med klungkörning och någon som tar vinden.

Väl borta vid startområdet hade jag fortfarande inte bestämt helt hur jag skulle köra idag, om jag skulle hitta en klunga att haka på eller köra solo. Fick kommentarer om att idag skulle det ju absolut inte gå att köra själv, såsom det blåste. Well, visst kan det blåsa på triathlontävling också?

Starten gick och vi körde ut ur Laholm. De allra snabbaste försvann iväg och kvar var vi en stor gigantisk klunga på 40-50pers. Jag la mig i klungan ett litet tag för att känna på det. Men det kändes inte bra. Det blev antingen för slö cykling, att bara ligga på rulle och glida med, eller för ryckigt, att köra ifatt för att sen bromsa in (rulla). Och jag hittade ingen bra rytm där i klungan och började tänka hemska tankar om klungkrasher med 50 pers involverade. Så bara efter någon km så bestämde jag mig, det fick bli solokörning idag med, vinden till trots. Vind är ju motstånd och ger mer träning, tänkte jag. Sen att det skulle gå långsamt, det var jag medveten om , men själv kunde jag köra på i egen fart och hitta min egna rytm. Sen att köra i extrem blåst från alla håll kan väl också räknas som bra pannbensträning? Och det är ju därför jag är här…typ ;)

Så jag körde på i min egna fart som jag försökte hitta där i blåsten. Jag hade lite ont i musklerna på baksida vänster knä så jag tog det lugnt i början för att låta benen mjukas upp lite. Eftersom det blåste så, låg jag inte så himla mycket i tempobocken idag. Dels för att det var instabilt, men också för att jag fick parera vinden rätt mkt genom att växla ofta, för att hitta ett bra driv när vinbyarna kom. Så då höll jag mer på styret och satt upp. (Och jo jag hade fler tyngre växlar idag, fick mek-hjälp här av HCK-folket som jag bor med, schysst!)

Rundan idag gick österut ner till skånes-fagerhult och sen tillbaka västerut och över hallandsåsen hem. Enligt vissa var den 15 mil, men enligt andra säkra källor (som kört samma förra året) var den bara 138km. Så lite kortare än igår, men en del backigare partier vid åsen. Samt motvinden då. Depåerna kom ofta (var 3st) och idag serverades det pannkakor vid depå nr.2! Gott!

Jag körde på själv mellan depåerna, körde ibland om någon som hängde på som svans ett tag innan de fick släppa. Kul att kunna va den som drar lite =) Men det var vid depåerna man fick vara lite social. Under cyklingen hade jag mest mig själv att snacka med ;) Men humöret hölls uppe idag igen, det kändes riktigt bra! Jag åt och drack bra idag med. Jag var glad mestadels och höll humöret uppe t.om då jag nästan – helt seriöst – blev avblåst av vägen av ett kombinerat hagel/ösregn och supervindar där efter hasslövsbacken vid åsen. Innan åsen fram till margeretetorp var det också en otrolig motvind och det kändes nästan som att man stod stilla (jo jag trampade, jag lovar!)

Enda medvinden jag fick till var några km på slutet tillbaka från skottorp mot laholm. Men just när man njöt av tystnaden (slapp dånet i öronen från all vind) och medvinden och farten, då skulle man svänga tvärt rakt ut mot vinden ut runt några fält för att få till en omväg hem. Herregud vad det blåste då, från alla håll tyckte jag!

Men efter fighten ute på åkrarna var man sen inne i Laholm och svängde in mot målområdet. Kom i mål och hade en klart lägre snitthastighet idag än igår, men det är rätt vanskligt att jämföra hastigheter när omständigheterna är så olika. Jag är iaf glad och nöjd över att jag lyckades köra de nästan 14 milen själv i den vinden. Fick dra precis hela tiden =)

Cykling
Totalt: 138 km
Tid: 05:16:06 min
Hastighet: 26.2km/h
Puls (medel/max): 123/155 bpm

Löpning
Efter cykling, snabbdusch och snickers satte jag mig sen i bilen och åkte bort till Halmstad för att träffa Sara! Vi hade ju inte setts på något som känns som evigheter och hade mycket att ta igen. Efter lite förvirrat snack från mig (var nog lite trött ändå efter äventyret i skåne/halland) bestämde vi oss sen för att ta oss ut för en löptur.

Blev en lugn jogg i lugnt snacke-tempo. Mina ben var tunga och sega så jag önskade ett lågt tempo från start. Det var tungt och jobbigt, men då vi sprang lugnt och snackade massor fick jag tänka på det istället. Vi sprang Frennarpsrundan runt, längs med vattnet bort och en del i skogen på gångvägar och stigar, väldigt mysigt! Det var varmt men vi körde bara på känsla och joggade på. Härligt att springa och benen kändes faktiskt bättre och bättre hela tiden. I slutet kändes de nästan som ett par nya ben =)

Totalt: 6.2 km
Tid: 39:55 min
Tempo: 6:34
Puls (medel/max): 142/(fel max) bpm

Det var himla trevligt att ta en social runda i fina Halmstad. Sen blev det dusch igen och sen drog vi ner på stan för att hinna fika också. Riktigt nice!