Bergsrundan

Regn, regn, rejält ösregn, regn, blåst, och jäkliga backar. Så kan man nog sammanfatta dagens cykling.

Det var inte så himla lockande imorse att ge sig ut på cykeln. Vi visste väderleksrapporten, att det skulle regna i hela västsverige hela dagen. Kroppen kändes trött, mest sovtrött och det var nästan att man gick runt och funderade på en ursäkt att slippa cykla tidigt imorse. Men så tog jag mitt förnuft till fånga, bytte om, fixade allt och cyklade bort till starten. Lite regn fixar man ju, och när man väl börjat cykla så känns det ju bättre.

Dagens etapp var en bergstur med massa vändor över Hallandsåsen, totalt 5 backar och ca 12mil. Vi körde iväg ut ur Laholm och klungorna bildades snabbt. Jag bestämde mig återigen att köra själv, och de första 4 milen till första depån fick jag jaga om och ifrån en stor klunga inte bara en, utan två gånger. Men kom ifrån och kunde köra på själv sen! Det var flackt första 4 milen, men desto blåsigare ute på fälten. Sista biten var också första slakmotor-backen som var seg och lång men tydligen inte så brant, för jag insåg först senare att det varit backe nr.1.

Idag var det en depå i taget-tänk. Det var fortfarande 3 depåer, och de fanns på 40, 66 och 88km. Det regnade, och regnade, och öste ner. Man var totalt blöt, helt mättad av vatten alltså! Efter första depån började backarna, och en av dem var den otroligt branta och långa Hasslövsbacken. Jag var rätt ovetande om vad som väntade, och är nog glad för det, annars hade det varit svårare med humöret. Nu bara kom det som en överraskning: ”skoja att vi ska upp här? ehh, jo vi SKA upp här, damn!” Det var bara att trampa på, pulsen sköt i höjden och farten sänktes till något som kan räknas som gåfart, men jag körde upp hela vägen iaf, och passerade en del på vägen med =)

Så jag tänkte en depå i taget, en backe i taget, och oftast bara några kilometer i taget. Allt för att peppa mig själv och stå ut med regnet, blåsten och så. Men nu har det ju varit kass väder rätt mkt, så man kanske börjar bli van? Efter Hasslövsbacken var det sen några branta grymma backar till, och man kom upp på åsen och fick en otroligt vacker utsikt över laholmsbukten. Då var det t.om uppehåll ett litet tag!

Sista 2 milen hem var det sen flackt, men ut på fälten igen innan man kom hem till Laholm. Och vad skönt det var att komma tillbaka idag! Ännu ett bra träningspass alltså, jag körde på själv hela vägen, tog mig runt, men snittet blev lågt p.g.a backarna. Samt lite småtrötthet i kroppen, orkade inte trycka på till max på flacken heller.

Cykling
Totalt: 118 km
Tid: 04:47:17 min
Hastighet: 24.6km/h
Puls (medel/max): 125/160 bpm

Efter dusch och lite fika åkte jag sen bort till Halmstad för att träffa Sara igen! Vi umgicks hela eftermiddagen och åkte sen bort till Simstadion i Halmstad, en ute-50:a med tempererat havsvatten. Där blev det simträning. Vi fick en helt egen bana, då jag antagligen skrämde bort lite simmare när jag hoppade i med full mundering, våtdräkt, mössa och goggles. Fick till ett kort men helt ok pass.

Körde:
Uppv. 300m
Sen: 3 set med (100hårt + 300lugnt)
Avbad: 200m
Totalt: 1700m, 42 min.

Det var dagens träning det! Imorgon blir det kortare cykelpass, antagligen backar igen, men det blir en nyhet tror jag, det kan bli solsken! Får hoppas på det =)