Gostur med intervallkänsla

Idag var det en ”kortare” runda på endast knappt 12mil ut på fina bjärehalvön som stod på M6-schemat. Två vändor över hallandsåsen och sen en del kuperat ute på Bjärehalvön, men inte alls så backigt som gårdagens runda.

Och idag slapp vi regnet! Det var sol och uppehåll hela dagen, bara en del vind ibland, men inte såsom i tisdags. Så relativt sett så kändes det ju inte som så mycket! Har man cyklat i hårda vindar och ösregn är man glad för lite kantvind och moln =)

Jag var lite seg imorse när jag vaknade, rätt så trött fortfarande. Men ska man upp tidigt för att cykla så är det bara att masa sig ur sängen. Benen kändes ok i början, men jag tänkte ändå att jag skulle ta det lite lugnare idag överlag, tänkte t.om hitta kanske en klunga att köra med.

Så starten gick från Laholm och alla stack iväg som kanoner som vanligt. Och jag som är så otroligt segstartad trampade på själv i min egen takt, för att värma upp och vakna till. Men så hade många kört om och det fanns 2 stora klungor en bit framför mig. Jag cyklade på och försökte sen köra ifatt dem, men vägen gick från Laholm bort över åkrarna till där åsen börjar. Det var motvind, och jag gnäller inte, men det gick då inte att komma ifatt klungan före. Jag kom inte ifatt dem förrän vi hade börjat klättra uppför den branta backen uppför gamla e6:an vid åsen.

Trampade på och den backen kändes ju som en bit kaka jämfört med Hasslövsbacken häromdagen. Så inga problem, det gick bra att ta sig upp. Jag körde och snackade lite med klungan, och Rolf (en av de HCKare jag bor med) och sen kom också Ingrid ifatt (som hade fått punka efter 500m av loppet). Vi körde på och hade rätt bra fart nerför åsen på andra sidan. Där skulle sen klungan (gosegruppen) samlas och då tänkte jag att ja nu kan jag ju köra med gruppen lite, ta det lite lugnt.

Gosegruppen betyder helt enkelt en cykel-mysgrupp. Där det går lugnt och behagligt till och alla väntar in varann och det är låg fart, ca 25km/h. Det var kul i typ 5 min. Jag blev rätt frustrerad av den låga intensiteten och min puls som visade på runt 90bpm när jag låg på rull. Men jag kände motvinden och tänkte på benen som började kännas lite så fort man tog i. Och jag skulle ju ta det lite lugnt, så jag låg kvar i klungan ett tag till. Låg kvar tills vi passerat första depån vid 4mil, och sedan även en liten bit till.

Sen var vi ute på bjärehalvön och kom sen att cykla på asfalterade småvägar som var rullande backar och härligt böljande bland hästhagar och fält. Här var det helt oemotståndligt! Jag drog på i både upp och nerförsbackar och det var flera ur klungan som hängde på bl.a Rolf, Ingrid och Anna (som jag träffade vid depå 1 och som sen hängde med i vår klunga). Det var så härligt att bara bränna på där i backarna och få köra så fort eller så långsamt som man kände för!

Vi körde på halvt individuellt, halvt i en liten grupp och kom fram till depå 2, pannkaksdepån, där vi stannade kort. Sen körde vi på igen och nu var vi en liten klunga på 3 personer. Rolf, Ingrid och jag växeldrog och höll hyfsat bra fart. Jag låg mest bakom och försökte nu köra på utan att tänka för mycket på min onda bakdel. Jäklar vad ont det gjorde och jag blev irriterad och ville mest vara framme. Hur man än satt på den där sadeln så kändes skavet. :(

Men vi körde på och sen kom vi fram till Margeretetorp och skulle över åsen tillbaka igen. Trampade på halvvägs upp för gamla e6:an och där var sista depån. Drack en del och tog lite extra energi, för att få upp humöret igen. Och det funkade rätt så bra. Sista biten glömde jag bort skavet i baken och kunde cykla på igen. Vi 3 körde uppför åsen, den långa slakmotorn upp, och körde sen på ordentligt utför, den branta vägen ner. Där har jag aldrig förr vågat trycka på som jag gjorde idag. Trampade på ordentligt och bromsade inte för tidigt i backen. Och kom upp i 61km/h som max nerför =) Passerade Anna där i backen och hon hängde sen med vår klunga mot Laholm.

Fortsatte växeldragningen hemåt mot Laholm och sen svängde vi av ut mot omvägen ute på fälten mot Mellbystrand till. Samma runda som vi kört hemåt de andra dagarna, men då i antingen ösregn eller otrolig motvind. Jag gick upp och drog och nu kände jag bara att jag hade massor med energi att ge och cykla på. Och vägarna här var så roliga att köra på, jag kände ju igen mig nu! Så jag gick fram och drog, och drog och drog. Trampade på ordentligt, la mig i bågen och bara körde.

Kollade bak ibland och såg att de andra var kvar bakom mig, så det vara bara att fortsätta. Tryckte på, fick upp pulsen och drivet och kände av i benen att de fick jobba. Men nu var det ju sista biten hem. Drog hela vägen hemåt där, jag ville gärna och ingen annan gjorde anspråk på platsen. Hade ingen aning om hur snabbt jag körde just där och då (visar snitthastighet på min klocka) men fick reda på när vi var i mål att det gått fort, på runt 35-40km/h där ute. Härligt!

Alla hängde med bakom men fick en liten pulshöjare tills att vi var tillbaka imål. Det var skönt att vara tillbaka, och jag var ändå rätt nöjd med min vilotur som fick lite inslag av hårdare intensitet också! Kul dag!

Start/Målområdet efteråt

Jag och Anna

Cykling
Totalt: 115 km
Tid: 04:19:28 min
Hastighet: 26.6km/h
Puls (medel/max): 113/151 bpm

Imorgon är det sista rundan i loppet, och då en kortis på ”bara” 9 mil. Ska bli spännande! Hoppas på starka ben (så starka de kan vara efter 5 dagars cykling)!