>Mallorca dag 4

Idag tog jag lite sovmorgon istället för simningen, för att inte träna slut på mig helt redan.

Efter frukost var det dags för dagens cykling. Idag hade jag väldigt svårt att bestämma mig för vilken tur jag skulle hänga på, grön grupp till Cap Formentor eller gul till Lluc-backen. Blev till slut gul light till lljuc-backen, tänkte att om jag är seg i backen så lär de iaf vänta på mig, och sen på flacken dit och hem kan man ju köra på lite.

På vägen dit tog vi det lugnt och fint, klunga på 13 pers. Sen via Selva upp till Lljucbacken. Fri fart och fika på toppen. Startade klockan lite innan samhället och det tog 37 min upp till toppen. Jag trampade på i jämnt och bra tempo, och höll ändå pulsen så pass låg (snitt 151) att det inte sprutade mjölksyra. Ansträngande, men inte döende liksom.

Sen fika på toppen, satt i solen men frös litegrann. Man blir varm av att trampa i berg men sen var det lite kallt! Sen hemåt var det en lång utförslöpa ner mot Polenca, mkt, mkt utför, en del upp igen men mest utför. Sedan långa raka sträckor på flacken. Körde på själv där, och låg och tryckte på i 32-34km/h.

Sen kom vi in i klungkörning igen, från Polenca via Alcudia tillbaka till Can Picafort. Lite struligt med alla svängar och rondeller, men vi fick till en klunga till slut. Men väl på vägen från Alcudia till Can Picafort var det mkt rörelse. Vi var rätt nära att klippa en liten pojke som höll på att kliva rätt ut i gatan där vi kom en klunga i 30 knyck. Men som tur var drog hans far in honom igen. Likadan tur hade Niklas aka ”Getklipparn”, som höll på att nacka en get på väg ner från backen (första stigningen) vid Cap Fermentor.

Drog på sista biten, kändes rätt bra ändå. Men var rätt trött när jag kom hem. Vet inte om det är just fjärde-dagen-trötthet, men jag hade ju vilodag igår? Borde vara utvilad och pigg! Blev totalt 90km på 03:49, så snitt på 23.5km/h idag inklusive backarna då, snittpuls 123bpm.

Så jag drack en del vatten och slappade i några minuter innan jag ställde cykeln och bytte till löpardojorna. Stack sen ut på en superkort löpbrickrunda. Sprang längs med strandpromenaden 8 min bort och vände, och tillbaka. Fick ihop dryga 15 min löpning, snitt 5.50.

Sist simning, lite trött och kändes lite konstigt i halsen. Tog det lugnt, men simmade mest för att bli filmad. Körde ett lugnt pass och väntade på tur att få filmas framifrån och från sidan. Ska bli intressant att se analysen sedan!

Ikväll blev det föreläsning om utförsåkning (cykel), innan det sen var dags för sängen. Sömn är viktigt som återhämtning!