>Mallorca dag 12

Sista cykeldagen för mig på träningslägret på Mallis började med lite regn. Vid frukosten regnade det litegrann och det såg ut som att de guidade turerna skulle bli uppskjutna till senare. Jag laddade dock med pannkakor idag igen, och ville ut och köra ett bra sista pass, helst inte något mer bergspass dock, utan flacken lät mer lockande.

Regnet var mest av den duggande sorten, och jag och snabb-cyklisten Carl-Emil bestämde att cykla ihop kl.10 om vädret var hyfsat och om de andra turerna blev flyttade. På helt olika nivå, men vi hade ju kört en del ihop i klungan igår, så jag tänkte att han vet väl hur pass långsam jag är. Och tänkte att antingen kör vi lugnt (min fart) eller så får jag ligga och kämpa på rulle efter en snabb cyklist hela turen. Vad som, skulle det nog bli bra ändå!

Väl vid kl.10 var det lite regn i luften och lite blött på marken så då sköts turerna upp. Men vi cyklade iväg, mot en runda på ca 4h, runt på ön.

Jag cyklade alltså idag med Carl-Emil, triathlet som kört cyklingen i Kalmar (Järnmannen) på 38km/h i snitt, men som nu gör en Lance Armstrong, och satsar på cyklingen istället för triathlon. Riktigt snabb och duktig cyklist alltså. Men jag hade tur, Carl-Emil aka pannkaksmannen hade bestämt sig för att köra lugnt idag, alltså kunde jag hänga med i ett tempo som också passade mig!

Vi körde alltså individuellt och låg bredvid varandra i vinden och trampade och snackade. Lite mer roligt så när man är två, lite mer socialt än att ligga efter och snålåka ;)

Det blev en rätt skön och lugn tur. Jag trampade på ok, men kände av att benen inte var superfräscha längre. Benen var rätt trötta i de få backar vi passerade. Vi körde Artavägen, sen vek vi ner mot Manacor, söderut till Felantix, sen upp via Porrera, Montuiri, Sineau, Lljubi, Sa Pobla och sen hemåt.

Vädret blev bättre allt eftersom vi körde. Det lilla regnet i början avtog och sen var det uppehåll resten av turen. Lite sol ibland, men mest molnigt, och på slutet blåste det en del motvind. Vinden på vägen hem var seg, och ja, jag låg på rulle några kilometer där. Men annars körde vi triathlon-style!

Vi tog inget fika-stopp idag utan stannade bara ibland och åt något snabbt som man hade med sig. Jag körde på bra idag, det kändes bra i ben (förutom backarna då) och kropp, men lite mindre bra i rumpa. Det är rätt häftigt hur trött man kan vara i benen och hur starkt man ändå kan köra, dag efter dag, mil efter mil!

Det var iaf ett skönt pass och blev ett bra avslut på träningslägret. 107 km på 4h 05 min, snitt 26km/h. Puls: 117/152.