>Väsby Duathlon

Då triathlonsäsongen inte startar förrän vattnet uppnått en simbar temperatur (> 15grader) kan man som triathlet roa sig med lite duathlon sålänge. Idag startade tävlingssäsongen i Duathlon, med Väsby Duathlon. Svenska Duathlon Cupen går under 4 tävlingar nu i vår, och är en bra uppstart för både löp- och springfantaster samt triathleter!
Detta var mitt första duathlon och jag åkte med de andra ”nybörjarna” (dock triathleter) Ricard och Anders till Väsby idag. Med ben laddade men lite slitna sen mallis, och löpform som var nästan obefintlig skulle det bli intressant med tävling idag! Jag såg det mer som ett ypperligt tillfälle att få till ett bra hårdare pass, på utmärkta löpslingor och landsväg vaktade av flaggvakter. Och kul att köra tillsammans med en massa triathleter! Första grejen på säsongen ju.
Väsby Duathlon var en kort duathlon, med 5km löpning – 20 km cykling – 2.5km löpning. Vi var ett litet gäng på knappt 60 personer som satte av i full galopp när starten gick. Jag joggade på i min fart, och kunde inte springa så fort. Det bara gick inte, det tog stopp.
Men jag sprang på de 3 varven och hade för mig hög puls och sprang på. Inte maxande som vissa andra dock, och jag kunde mer beskåda alla deltagare som jag mötte eller blev passerad av. I min 5:30-fart var jag klart sist under hela första löpningen, blev t.om varvad av de snabba i täten under mitt andra varv, haha. Men jag tog det lugnt, jag var här för att få till ett bra pass och var förberedd på att jag mkt väl kunde komma totalsist. Detta var ok i mitt huvud.
Efter 5km löpning var det sen riktigt roligt att äntligen få cykla! Det blåste ordentligt och var lite småkallt så jag slängde på en tunn vindjacka innan jag stack ut på landsvägen för att cykla. Det var en vändbana med 10km rakt fram och sen samma väg tillbaka. Blåsten gjorde att det blev sned medvind ut, och jag cyklade på rätt ok tyckte jag. Efter någon minut passerade jag första mannen framför mig. Sen trampade jag på i blåsten och allt eftersom dök det upp fler och fler framför som jag sen insåg att jag cyklade ifatt och passerade.
Det var lite småböljande backar ut, rätt skön bana. Men sen när man vände sjönk hastigheten direkt. Riktig, rejäl motvind från alla håll. Medvind på fel håll alltså! ;) Det var bara att trampa på och kämpa i vinden, extra träning bara! Jag tror jag passerade en 2-3 st på vägen tillbaka också. Att passera och känna sig hyfsat ok på cyklingen var riktigt roligt!
Kom in för andra växling och på med löpardojjorna igen. Nu var det 2 kortare varv som skulle springas. Jag tassade fram och höll väl ett lite lägre tempo än innan, men mitt mål nu var att hålla alla jag passerat bakom mig. Jag sprang på och den lilla backen som innan inte varit så mkt till backe, kändes nu väldigt brant. Sakta, sakta gick det! Men när man sen vände sprang jag på nerför backen och höll koll på alla jag hade runt mig. Tiden gick fort och snart gick jag i mål, och hade inte släppt förbi nån som jag passerat innan!
Det var ett tufft men roligt pass idag! Jag hade en snittpuls på 162 under hela passet, max 191.
Resultat:
Tid: 1:21:20
Löpning 5km: ca 5:30-tempo.
Cykling 20km: 37 min.
Löpning 2.5km: ca 5:45-tempo?