Idag blev det mera cykling! Och i finast väder under helgen. Men det var nära att jag missade det roliga, jag var riktigt trött (ovanligt?) när jag vaknade och låg och funderade länge på en bra ursäkt att skippa träningen. Men jag är väldigt nöjd med att jag tog mig upp och sen ut på cykling. Var iväg hela dagen, ute i solen och jobbade på cykelbrännan. Härligt!
Mötte upp med Helena vid Hornstull. Hon på fina S3an, jag på min gamla FUJI. Idag skulle vi cykla med Hofvets VR-träningsgrupper, så då fick det bli linjehojen. Vi körde lugnt söderut ner mot mötesplatsen vid Slagsta. Hann med en pang-punka på Helenas bakhjul, som vi fick lära oss att fixa. Nytt med högprofilshjul och lite meckigt med nya tighta däck, men vi fixade den, och kom även fram i tid till träningen!
Idag var det Fredrikshofs gruppetto-träning, som är någon sorts träning och klung-certifiering inför Vätternrundan. Helena är ledare för en sub-10 grupp, så jag hängde med för lite bra träning. Tänkte hänga på sub-10 gruppen och rulla med i ca 30.
Det blev rätt lugn träning idag, nästan lite för lugn. Jag blev lite förvånad över den dåliga klungstrukturen i gruppen och blev lite less. Vi körde på ner mot Södertälje och fick köra på ett led på den trafikerade gamla-Södertälje-vägen. Lite dålig ordning kombinerat med ovana klungcyklister gjorde att det blev väldigt ryckigt. Antingen låg man på rull och kunde inte trycka på alls, eller så fick man spurta ifatt efter en backe (där jag oftast tappade som mest).
Jag var rätt seg mentalt och lite grinig idag så när hela ledet gjorde ett oanat tvärstopp och jag nästan brakade in i den framför blev jag rätt arg. Funderade på att skita i det och cykla hem till mamma i S-tälje, men kom väl på andra tankar sen. När vi sen tagit oss ut på bättre vägar där vi kunde köra tvåpar blev det rätt mkt bättre. Men fortfarande lite för lugnt tempo tyckte jag.
Det var fint väder, soligt och varmt, men det varierade en del. Ibland blåste det rejält, både med och motvind, och ett tag regnade det rätt friskt. Men som tur var kom solen fram igen och värmde igen, annars hade det blivit riktigt kallt.
Det var alltså ingen supertuff träning idag, men iaf en del mil på cykeln. Och lite klungkörning. Jag blev dock mest orolig över hur det kommer bli sen på VR. Man får vara glad om man lyckas genomföra helskinnad, utan krascher där…
När vi var klara var vi tillbaka vid Slagsta och jag och Helena tog sen färjan över till Ekerö för att köra den vägen hem. När vi kom ut till Tappström hade vi lite race tillbaka till Drottningholm. Det var riktigt roligt! Det ligger ny och fin asfalt där på cykelbanan och det var så roligt att trycka på ett tag! Är väl bara en 5km men iaf lite högre intensitet och fart! :)
Benen känns väldigt pigga på cykeln nu, men jag tycker det är lite märkligt för resten av kroppen känns lite ovan vid cyklingen. Skav, ont i baken, trött i ryggen. Ska inte kroppen vara van nu efter alla mil?
Var som sagt lite grinig och seg idag. Idag åt jag följande under cyklingen:
– 1 äpple, 1 näve jordnötter, vatten, 1 kaffe
Jag fick ihop 146km idag, på totalt ca 5h 18.
Transportsträcka ut: 15km, snitt 24km/h.
Cykelpass: 121km, snitt 28.7km/h. Puls: 117/162.
Transportsträcka hem: 10km, snitt 22km/h.
Min cykelhelg föll väl ut iaf. Även om inte alla pass var underbara hela tiden så fick jag till bra cykling under vissa stunder och fick ihop ca 36 mil fre-sön.