Gårdagen blev en vilodag, eller ja jag tränade ju hela morgonen så det kanske inte räknas som vila, men resten av dagen blev väldigt lugn! Lite rehabträning och lite midsommarfirande. Idag fortsatte jag dock midsommarträningshelgen på cykeln. Det blev ett bra brick-pass, alltså cykling följt av löpning. Också en bra grej att träna på inför triathlon som kommer, snart!
Jag stack ut och cyklade på Färingsö idag. Bestämde mig för att cykla själv, då jag inte ville stressas av ett visst tempo eller fart. Jag skulle ju köra på vatten (inget socker) igen under passet, och vet ju hur smågrinig jag blir, och segare. Så nu ville jag bara ut och köra några timmar på min tempocykel, just för att vänja mig vid positionen på den.
Jag kom inte iväg förrän på eftermiddagen, sov bort halva dagen och sen var det otroligt svårt att komma iväg. När man bestämmer att köra med nån då måste man ut en viss tid, men nu, ja det fanns mkt att göra och fundera på innan jag väl tog mig i kragen och bytte om och stack ut på Avelon.
Körde riktigt lugnt ut transportsträckan till Drottningholm. Sen satte jag igång med min cykling. Fokus idag var alltså att cykla i tempoställningen, och fokus låg inte alls på fart eller ansträngning. Jag skulle alltså bara vänja kroppen. Körde FRA-varvet och fortsatte ut mot Tappström. Tog sen höger i rondellen som vanligt och ut mot Färingsö.
Funderade ett tag på hur långt jag skulle köra och vilken kombination av vägarna jag skulle ta. Kom fram till att 3 varv på Björkviksvägen lät bra. Jag låg i tempobågen så mkt som möjligt, och när jag väl körde mina varv på björkviksvägen låg jag hela tiden i bågen. Den vägen är otroligt fin, och väldigt bilfri. Idag var det tomt, och inga cyklister heller, men istället var det en del ”vanliga människor” ute, på promenad eller på cykel. Lite midsommarmotionerande!
Jag körde där fram och tillbaka (5km enväg) och blev alltså 30km totalt i bra fokus i bågen. Det blåste litegrann så det blev olika farter ner/upp. Sen när jag betat av alla mina varv fortsatte jag bort på slingan runt. Stannade till kort vid mataffären vid Kungsberga för en liten paus. Åt mitt äpple, nötter och drack vatten. Idag i värmen gick det åt mkt vatten! På nattpasset igår drack jag 2 flaskor på 6 timmar, idag gick det åt knappt 4 på 4 timmar!
Cyklade sen på, på fina vägarna på slingan som går runt hela Färingsö. Via alla kyrkor på ön. Trampade på bra och efter min fokustimme på björkviksvägen kändes det nu mkt lättare och bättre att fortsätta att ligga i tempobågen. .Jag funderade en massa, njöt av vädret, trampade på och tiden gick rätt fort ändå.
Kom sen tillbaka till startpunkten för slingan och körde sen hemåt. Tog en extrasväng ut på FRA-rundan igen på vägen tillbaka och hade bra känsla i kroppen. Lugnt trampandes, bra sittställning, helt ok. Hade bara känt lite i benen idag under passet om jag tog i under en backe t.ex. Men om jag bara höll mig på en jämn nivå kändes benen helt ok. Körde sen väldigt lugnt hem transportsträckan, för att inte stressa på de ”vanliga” cykelvägarna genom stan.
Energiintag: vatten, 1 äpple, 30 gr jordnötter.
Jag fick ihop 120km idag, på totalt ca 4h 18min.
Transportsträcka ut: 10km, snitt 22.0km/h.
Cykelpass: 98km, snitt 28.7km/h. Puls: 121/154.
Transportsträcka hem: 10km, snitt 23.3km/h.

Bara jag och Avelon på Färingsö idag. Tomt på andra cyklister, såg nog bara en handfull totalt!

Direkt när jag kom hem var jag trött. Som vanligt trött efter de här ”gå på vatten”-passen. Lite sådär apatisk och inte helt clever ;) Men jag hade bestämt mig sen innan, och det kändes inte alls så farligt. 20 min bricklöpning skulle det bli. Alltså 10 min på ett håll och sen hem, det låter ju som ingenting!
Jag bytte snabbt cykeltröjan till linne och på med löparskorna (Asics Kayanosarna fick det bli). En keps, och Ipoden skulle med. Sen var det ut genom dörren!
Joggade nere vid karlbergskanalen, tänkte att 10 min bort borde bli stadshuset. Så jag började springa på med energisnålt trippande steg. Joggade på och tänkte på spänning i bålen för att skydda ryggen. Lyssnade på musiken och höll fokus. Spring, spring, spring, bara 20 min!
Det kändes rätt ok att springa ändå. Jag har ju inte övat bricklöpning på rätt länge, och sist jag sprang efter cyklingen var på träningslägret i Kalmar, då blev det 14 km! Nu var det så mkt kortare. Det kändes så pass ok, att jag bestämde mig för att springa bort till stadshuset och vända, oavsett vad tiden sa.
Det var riktigt fint och mysigt nere längs med kungsholms strand. Jag sprang på, och jag flåsade nog en del, jag känner att jag gör det mer när jag går utan energi. Liksom som att kroppen ställer om sig. Pulsen kanske går upp lite, men det kändes ok ändå. Fast jag såg nog rätt trött och apatisk ut ändå! haha.
Riktigt nöjd när jag var tillbaka hemma och klar. Ett bra träningspass idag, i strålande sol!
Löpning
Totalt: 4.1 km
Tid: 22:11 min
Tempo: 5:25
Puls (medel/max): 149/167 bpm.