Idag var det kanske årets varmaste dag? 28-30 grader och sol, sol, sol! Jag stack ut imorse på ett långpass cykling i värmen. Ja varför inte, att jobba på cykelbrännan är ju inte fel!
Jag cyklade med Stoffe och Jesper idag från klubben (SCT). Vi möttes vid skanstull och rundan gick söder om söder. På områden där jag inte hittar alls alltså. Men jag kände igen mig litegrann idag, men det lär ta ett tag innan jag känner mig helt hemma där!
Fokus under passet idag var förutom cykelbränna: distans, tempoställning och fettförbränning. Jag ville köra ett längre pass på min tempocykel, och fortsätta med”train low”-konceptet: att bara gå på äpple och nötter under passet. Idag gick det dock åt otroligt mkt vatten!
Vi cyklade på söderut, och det var lite segt i början innan vi kommit ut mot Årsta havsbad och lite bättre vägar med lite mindre trafik. Var vi sen körde kan ni se på kartan nedan, jag kände mig lost precis hela tiden! Men jag cyklade på efter Stoffe och Jesper, och vi höll en rätt bra fart när vi väl körde på. Runt 30-35 hela tiden vi cyklade på där ute.
Värmen var rätt ok tyckte jag. Iallafall så länge vi cyklade, fartvinden var skön. Jag vet inte om det blåste extremt mkt, men det fläktade ju bra. Ingen sval luft dock, men lagom varmt. Men när vi sen stannade till ibland kände man hur outhärdligt hett det måste vara om man är inaktiv i solen. Ojoj, vilken tryckande värme!
Vi gjorde 3 korta stopp idag, som tog lite längre tid då vi hela tiden skulle beundra våra cyklar och diskutera delar och utseende och vikt. Ja på alla prylarna då, haha. Triathleter/cyklister är rätt prylgalna…
Under stoppen fyllde vi på med vatten, och då det var äckligt vatten på ställe 1, fick vi sen ta ett extrastopp i Sorunda för att köpa vatten i en affär. Ska man bara gå på vatten måste det iaf vara drickbart!
Vi cyklade på och det kändes väl helt ok. Jag var lite seg mentalt och trött i allmänhet, men inte jättetrött i benen, och ingen ”vägg” i sikte heller. Jag tror kroppen har lärt sig nu hur man gör på ”train low”, utan så mkt energi.
Vi körde nån extrarunda innan Rosenhill så att vi fick en kort men rätt brant backe att ta. Genast hoppade pulsen upp och jag blev lite trött. Fick stå upp och kämpa i backen, då jag inte har mer än 11-23 utväxling bak. Men jag kom upp! Fortsatte sen på slingan och tog nån mer mindre backe. Sen blev det kort stopp i solen på Rosenhill. Käkade då mitt äpple och lite nötter.

I solen på Rosenhill

Efter Rosenhill sen hade vi varit ute i några timmar, och det var nu som min kropp funkade väldigt bra. Jag kunde trampa på utan problem och körde jämnt och bra och låg mkt i tempobågen. Ja förresten, idag kändes det bekvämt direkt att lägga sig i tempobågen, härligt! Jag låg där så mkt som möjligt på de bra vägarna, men när det är mkt trafik och helt nya vägar för mig så får jag sitta upp.
Jesper vek sen av vid Västerhaninge så då fortsatte Stoffe och jag hemåt mot stan. Körde ihop rätt bra, men lite lugnare då vi kom närmare stan. Två trötta lågenergimänniskor på cykel, jag är glad vi hittade rätt! haha.
Jag var rätt trött på slutet mentalt och i kroppen, och ville mest bara vara framme – hemma. Det räckte liksom, jag var slut. Precis när vi är framme vid stan och skanstull så blir det broöppning och jag får ställa mig och vänta. Ingen bra idé att stanna så tvärt och direkt när man slitit en dag och är trött. Blir lite av den här ”direkt efter marathon”-känslan, när man mått superbra över mållinjen och sen efter 1 minut håller på att tuppa av.
Jag stod där och väntade och blev mer och mer yr, och gäspade för jag behövde väl syre antar jag. Kände att jag höll på att svimma så satte mig ner på asfalten och väntade lite. Helt jobbig känsla, jag ville ju bara rulla sista biten hemåt!
Tryckte i lite mer nötter, reste mig sen och skakade lite på kroppen. Mer blod till huvudet tack! Sen när jag väl kände mig ok, cyklade jag lugnt sista biten hemåt genom stan. Det var så skönt att komma hem sen!
Är riktigt nöjd med passet ändå idag. Blev ett riktigt långpass i solen och brännan fick jag till. Gäller bara att läka nästippen till imorgon, då det antagligen blir lite mer cykling!
Träningslägret är igång kan man lugnt säga!
Energiintag: vatten, 1.5 äpple, 1 nektarin, 40 gr jordnötter.
Jag fick ihop 181km idag, på totalt ca 6h 38 min. Transportsträckorna inkluderat i tiden och snittet: Cykelpass: 181km, snitt 27.8km/h. Puls: – (glömde pulsbandet)

Här var vi runt och rullade idag