Idag stod åter cykling på planeringen och jag tänkte att det är ju väl det bästa sättet att fördriva en varm dag: i fläktande vind! Jag laddade hemma ett tag och fick bestämma mig och ta mig ut nångång. Skulle köra ensam idag, och då är det lätt att det blir lite svårt att komma iväg.
Men ut kom jag, men vilken värme det var idag då! Jag tyckte inte alls det var så farligt igår, men redan under transportsträckan ut pustade jag i värmen. Jag vet inte om det var för att jag smort in mig med solkräm, eller om det var för att jag hade cykeltröja idag istället för cykellinne, eller om det bara var sjukt mkt varmare. Men varm var jag! Svetten rann redan på bron över till Alvik. Det här skulle bli en lång dag…
Planen var att köra ännu ett distanspass själv, med fokus på förbränning och tempoställning. Men jag skulle också lägga in 4x15min med lite mer ”fokus” och koncentration i bågen. Kanske inte så mkt mer fart skulle det visa sig.
Mitt fokus idag blev att överleva värmen, och att stå ut med att vara seg och ha ont i baken dagen efter en 18-mila runda. Det kan vara bra att öva på det med. När jag cyklade funderade jag mkt som vanligt, och kom på att om det blir 30 grader i Kalmar och all vitargo, bars och bananer på nåt mystiskt sätt försvinner och de bara serverar vatten. DÅ, ja då kommer jag ha en fördel. För då är jag van. Haha!
Jag cyklade på i ”mellan-tempo” på min vanliga runda där ute på Färingsö idag. FRA-rundan och ut till rondellen, höger mot Färingsö och sen ut där på slingan. Jag låg i tempoställningen så mkt som möjligt, och trivdes rätt bra där. Kroppen kändes ok, benen sa inte emot så mkt, men jag kände att jag var rätt seg sen gårdagen. Allmänt seg och lite smågrinig.
Men jag trampade på och underhöll mig själv med en massa roliga funderingar. När jag sen kom fram till Björkvik valde jag att köra mina ”fokus-intervaller” där. Det blåste rätt friskt idag, och det märkte jag här där man kör fram, runt och tillbaka. Ibland var det bra fart, och ibland kröp man fram typ.
Mellan varje intervall körde jag sen 5 min sittandes upp, och intervallerna i sig var i tempobågen, i all vind, i värmen. Jag bestämde mig för att strunta i att jag inte hade lust att trycka på idag, och strunta i hastigheten. Det är nog träning ändå!
Utfall på fokusintervallerna:
1. 30.6, 114/130
2. 29.7, 115/124
3. 30.1, 123/138
4. 28.7, 120/133
Så ja, det var inga dunderfarter. Men man kan ju se på pulsen också att jag inte riktigt tog i ;) Orkade inte riktigt, eller ja hade ingen lust helt enkelt.
Sen efter mina varv där ute fortsatte jag bort till affären i Kungsberga och tog en kort fikapaus där. Satt i solen och njöt av min ramlösa och frukt. Fortsatte sen slingan runt och sen hemåt, och tog FRA-rundan en gång på slutet med.
Det var ett lite ”low”-pass idag. Men det blir sådana också, man kan inte vara på topp alltid. Jag är iaf glad att jag tog mig ut, och drygt 12 mil en solig dag, det är helt ok. Skönt att vara ute och rulla på fina cykeln. Idag var första gången jag klickade i skon i pedalen på försök 1! Alltid nåt… ;)
Energiintag: vatten, 1 äpple, 1 nektarin, 30 gr jordnötter.
Jag fick ihop 124km idag, på totalt ca 4h 39min.
Transportsträcka ut: 10km, snitt 21.8km/h.
Cykelpass: 104km, snitt 27.7km/h. Puls: 113/143.
Transportsträcka hem: 10km, snitt 23.5km/h.
>Seg cykling i solen, solo