Ok, jag vet. Jag sa ju att förra helgen var sista långcykelhelgen innan Kalmar Triathlon. Men det blev lite ändrade planer. Jag tycker om att cykla, och jag vill köra på bra inför tävlingen. Så nu i helgen blev det lite cykling igen. Men jag var ju tvungen att ta ut Valle och de nya tävlingshjulen!

Att ha fina och snabba hjul på tävling är ju bra, men det är minst lika viktigt att faktiskt vara van vid dem. Att alltså köra en del träningspass på dem så man vänjer in sig. Förhögprofilhjul kan kännas lite annorlunda, och särskilt i hård vind kan det rycka lite i framhjulet. Vill det sig illa kan man också flyttas i sidled någon halvmeter för att det kommer en sidvind. Sånt kan vara bra att va förberedd på!

lördags var jag uppe i ottan för att cykla långpass. Mötte upp med Stoffe vid Skanstull kl.07 för att cykla söderut. Körde på rätt tomma vägar ut ur stan och mötte sen också upp med Rickard i nån förort (fråga mig inte var vi var).

Vi cyklade på med våra 3 matchande cyklar, alla svarta och alla med profilhjul. Vrroom, här kommer vi! Vi cyklade söderut, på de vanliga vägarna: förbi Årsta Havsbad och vidare ner mot Sorunda. Vi cyklade på antingen på led, eller med lite avstånd eller i miniklunga, då det diskuterades cykelprylar som vanligt. Cyklar man med Stoffe får man reda på alla nya grejer som finns på marknaden som man kan ha till sin cykel! hehe

Det kändes lite ovant först att köra med tävlingshjulen. Blir ju en hel del resonans i dem och alla ljud förstärks. Men jag cyklade på och vande mig allt eftersom.

Kroppen kändes helt ok idag, benen var pigga, men jag har fått det här ”inför tävling”-hjärnspöket: att man tror man har ont lite överallt. Har jaginte lite ont i höftböjaren? Eller i knät kanske? Eller stortån? Det är mest bara inbillning, men ju mer jag cyklar desto bättre känns det. Är inte bra att vila en hel vecka från cyklingen! :)

I sorunda stannade vi för kort fikapaus, och parkerade cyklarna fint i cykelstället som nu blev värt en hel del massa pengar! haha. Jag köpte korv (salami) idag igen och åt tillsammans med äpple och lite jordnötter. Annars blev resten av passet på resorb och vatten.

Vi fick till ett skönt pass ihop, och det var riktigt skönt att vara ute så pass tidigt. Mindre trafik, och det kändes som dagen var lite längre då man inte kom hem på kvällen. Efter fikan körde vi på rätt så bra, vi ökade upp tempot lite och trycka på en del. Körde tillbaka till stan via Rosenhill och de vägarna via Brandbergen hemåt.

Cykling
5h 43 min, 159km
27.7 km/h (Snittet inkluderar transport in/ut ur stan)
Puls: 115/164

Väl hemma var jag rätt trött, men hade planerat att ge mig ut på ett 30-45min brickpass löpning. Tröttheten berodde endast på lågenergi, så jag bestämde mig för att fylla på med energi för att orka med ett pass. Antingen energi + pass, eller inget pass alls!

Så jag åt en snickers och drack 1dl sportdryck och en del resorb, medans jagh bytte till löpardojjor. Tog de nya Adidas Adizero Tempo skorna idag, för att testa om de kan vara nåt att ha i Kalmar!

På med ipoden och garmin 310xt och sen var jag ute. Kände mig rätt pigg och glad och såg fram emot att springa. Det var ju bara tidig eftermiddag! Jag joggade lugnt på och lyssnade på musik, lät fötterna bara gå och brydde mig inte det minsta om tempot.

Sprang lugnt längs med karlbergskanalen bort på pampas-rundan ända bort till vändpunkten vid Solna. Först hade jag tänkt vända efter ca 20 min, men det kändes helt ok i benen och jag kunde springa på så jag sprang hela vägen bort. Vände och tog samma väg tillbaka. Kom in i en bra lunk och skorna kändes helt ok. Ryggen blev dock lite småstel på slutet, så jag avslutade sen med en ordentlig stretch. Bra brickpass!

Löpning
Totalt: 9.4 km
Tid: 55:48 min
Tempo: 5:55
Puls (medel/max): 147/160 bpm.

Resten av dagen var mat och vila, även om jag hade haft tid att hitta på mer kul, för klockan var ju inte så mkt. Men kroppen sa till: den ville vila nu. Men jag lyckades ändå kravla mig ur soffan och köra mitt rehab och bålstyrkeprogram en gång på kvällen. 15 min bålstyrkeövningar, bl.a plankan mot pilatesboll. Små övningar som tar som tusan!

Idag söndag tog jag istället sovmorgon innan cyklingen. Kroppen var trött sen igår, mest från att köra lågenergi och hålla på ett gäng timmar ändå. Kroppen i sig är rätt pigg, men det är allmänt trött som jag blir. Så jag sov ut ordentligt och gav mig sen utsolo för ett cykelpass på Färingsö.

Skulle bara köra ett kortare pass idag, men med fokus på bra tryck i en timme. Fokus var också att vänja mig vid tempoställning och tävlingshjulen. Jag tyckte det blåste en hel del mer idag, men det var ju bra träning det med. Det KAN ju faktiskt blåsa i Kalmar med, och då är det bra att vara förberedd. Det ryckte en del i framhjulet, men jag höll fast! All motvind måste ju vara bra träning det med!

Jag körde vanliga rundan där ute (inkl FRA-slingan både ut och hem) och 3 varv på Björkviksslingan, där jag fokuserade på tempoställning och tryck. P.g.a blåsten funderade jag faktiskt på om jag skulle minska antalet björkviksvarv, men sen tänkte jag om. Jag kan ju inte börja vika ner mig på träning, det går ju knappast att korta ner distansen på tävling bara för att vädret inte är det mest optimala! Så jag bestämde mig, och struntade i hastigheten i motvinden och bara trampade på.

Efter björkvik tog jag sen en kort paus vid Kungsberga (åt 1 äpple, 30 gr jordnötter) innan jag sen fortsatte slingan runt och hemåt. Det kändes riktigt bra idag, hade pigga ben men rätt så låg puls. Tror ändå att låg puls har lite med train low-konceptet att göra. Kroppen vill inte gå upp högre, och jag blir liksom allmänt trött och seg, medans muskler och kropp är piggt. Men kom ihåg: Train low – Race high. Träning är inte tävling! Jag hoppas på att kunna locka fram VR-känslan i Kalmar med!

Jag fick ihop 118km idag, på totalt ca 4h 23min.

Transportsträcka ut: 10km, snitt 20.8km/h.
Cykelpass: 98km, snitt 28.1km/h. Puls: 113/149.
Transportsträcka hem: 10km, snitt 23.6km/h.

Även idag blev det ett bricklöpningspass direkt efter cyklingen. Men bara ett kort sådant och jag åt därför ingen energi emellan. Bytte om till Adidas skorna och bara gav mig ut runt kvarteret och joggade på. Sprang några varv runt kvarteren här hemma, då jag bara skulle springa drygt 10 min. Benen kändes bra, tassade på och skön hyfsat låg puls. Inga problem!

Löpning
Totalt: 2.2 km
Tid: 12:40 min
Tempo: 5:45
Puls (medel/max): 135/142 bpm.

Japp, det där var min träningshelg. Sista långcykelhelgen, men inte sista långcykelpasset. Det kommer imorgon! Och det blir sista innan Kalmar. Tror jag!