Idag blev det ännu ett cykelpass alltså. Kanske sista långa cykelpasset innan Kalmar Triathlon? Ja vi får se, jag tycker ju det är otroligt roligt att cykla!
Idag mötte jag upp med Alex kl.08 för att sticka ut på ett 15-milapass. Skönt att komma iväg tidigt, och sen komma hem i rätt bra tid. Det var många ”vanliga” cyklister och folk på gångbanorna en måndagmorgon, så vi körde väldigt lugnt ut mot Drottningholm för att starta passet.

Planen var att köra både Färingsörundan och lite på Ekerö idag. Solen sken (som vanligt denna underbara sommar!), himlen var blå och vägarna var tomma. Perfekt!

Vi körde först vanliga slingan ut på Färingsö (via FRA-slingan) och tog ett extravarv ner mot Björkvik. Jag var ju tvungen att visa min favoritväg, som passar både för intervaller och vanlig tempoträning. Vi körde på en del där och hade bra tryck och körde jämnt och bra i tempobågen. Blev bara ett varv innan vi sen fortsatte slingan runt Färingsö.

Kom bort till starten av slingan och stannade vid ICA för en kort fikapaus. Salami och äpple blev det idag igen. Dessutom gick vattnet och resorben åt idag, det var rätt varmt!

Salami och äpple is the shit!
Efter fikan fortsatte vi sen bort mot Tappström och vidare ut på Ekerö istället. Vi skulle nu köra Ekerövägen ut bort till färjeläget som går till Adelsö, en slinga som vi iaf trodde var 60km tur och retur, men den visade sig vara lite kort!
Vi körde på och innan hade vi kört brevid varandra där det var möjligt, men nu på en lite mer trafikerad väg fick vi ligga på led. Vi turades om att dra, och körde på med rätt bra tryck i pedalerna. Skönt flyt blev det, jag började bli lite segare, men kunde ändå mata på i skön takt.
Men på vägen ut kände vi verkligen att det blåste idag. Tyckte det blåste från alla håll vart man än svängde, men nu var vi _nästan_ säkra på att det var motvind. Om inte fartvind för vi var så snabba? haha. Vi trampade på och jag drog en del på väg neråt, och tänkte bara positiva tankar om hur underbart det skulle bli med lite medvind på vägen tillbaka!

Vägen var riktigt fin ner mot färjeläget, det var nog 2 år sen jag cyklade här sist. Jag har blivit fast på Färingsö helt enkelt! Det var lite mer kuperat, och med vinden blev det riktigt bra träning. När vi vände hade vi sen mer uppför men också lite mer medvind, men jag tyckte det fanns sidvind där med! Jag fegade lite i nerförsbackarna och lät Alex köra på, jag fokuserade på att hålla tag i min cykel som ryckte lite i vinden.

Vi körde sen samma väg tillbaka, och tillbaka via Tappström och sen FRA-rundan igen. Här på slutet tryckte vi på och kom upp i bra fart. Jag körde väl i 40-45 och då drar Alex om, kommer ifatt en bil som kör mesigt långsamt och Alex cyklar om bilen! Det var dagens skratt alltså, fan vad roligt det såg ut! Jag höll mig dock cool och väntade bakom.

Det var riktigt kul att cykla idag. Jag är förvånad över hur fräscha mina ben kännsefter ca 43mils cykling nu de senaste 3 dagarna. Benen kändes helt ok idag, hade bra driv och trampade på. Blev som vanligt lite segare (allmänt) runt timme 3-5, men jag är van vid det nu. Har iaf kraft och energi att köra på i vilket fall som.

Vi var väldigt jämna på cykelturen idag, och det var bra. När man kör med någon jämn, eller någon lite snabbare, tror jag man ökar på intensiteten litegrann utan att tänka på det. Vi körde ju bredvid varandra där det gick, men låg också på led och drog, och jag tyckte det var kul att dra mkt av delen ut på Ekerö. Känns bra att ta vind helt enkelt, det är ju något jag ska vara van vid!

Jag fick ihop 149km idag, på totalt ca 5h 16min.

Transportsträcka ut: 10km, snitt 22.0km/h.
Cykelpass: 129km, snitt 29.3km/h. Puls: 122/154.
Transportsträcka hem: 10km, snitt 22.6km/h.

Det blev ännu en härlig cykeldag. Det är ju så här man ska leva. Cykla, skratta, leva, äta, vila. Ja och så simma och springa lite också! :)