Jag var på Ted Ås och Niklas Nilssons träningsläger på Lanzarote. Här följer en kort sammanfattning av Lanzaroteveckans träningspass:
Söndag 6/3
Simning i havet, 65 min.
Vi möttes upp vid 07.30, alla i sina våtdräkter, och promenerade ner till havet. Schysst soluppgång och stilla vatten. Var riktigt salt vatten och man flöt bra. Klart vatten så man såg botten och ibland så minifiskar.
Men vi simmade först rakt ut en 150m längs med lite bojar. Lugn uppvärmning, sen simmade vi längs med stranden en bra bit bortåt. Simmade på och fick öva på sighting, och det kändes faktiskt lite ovant att köra i OW igen. Ovant med våtdräkten, se vart man ska, hinna andas, smaka saltvatten. Men jag kom in i en rytm till slut och körde på där långt bakom de andra snabbsimmarna.
När vi kom bort till andra änden, simmade vi in till stranden. Sen körde vi 4x150m hårdare simning, längs med en boj från stranden rakt ut. Triathlonstart från stranden på första, sen vände jag ute i vattnet på andra setet.
Sen var man rätt slut, men då var det att simma tillbaka längs med stranden igen, bort till startpunkten. Fick ihop ca 65min simning, och runt 2700m.
Cykling. Inklusive 2x30km intervall i IM-pace, bra driv, tempoställning.
Vid lunchtid drog vi iväg på dagens huvudpass: cykling med 2x30km intervaller insprängt i passet. Vi rullade iväg från hotellet i två grupper, jag körde med samma som sist, Ted som ledare. Ut från hotellet och iväg börjar cyklingen med riktiga backar, efter dem är man ordentligt uppvärmd kan jag säga!
Men vi körde på rätt snällt i klungan, jag fick ligga först i backarna och köra på så att tempot inte blev för högt. Det var ju ändå intervallerna man skulle va stark till, inte första milen på passet. Så vi cyklade iväg i ca en timme bortåt, körde på bra i klungan och njöt av utsikten och solen. En riktigt fin dag!
När vi kom fram till startpunkten för intervallerna, stannade vi för en kort paus, och sen var det individuellt arbete framåt. Jag startade rätt tidigt och gav mig iväg, jag visste inte alls hur det skulle kännas eller gå. På min Garmin visade jag puls och tid, inget annat. Puls och intensitet kändes viktigast nu, farten påverkas ju så av vind och backar.
Så jag trampade på och kom in i tempoställningen och känslan efter ett tag, men jobbade på att få upp pulsen. Folk som startat efter mig passerade ibland, och jag körde på fortfarande i min takt. Jag tyckte det gick väldigt fort dock, och undrade över om det verkligen kunde vara 30km dit vi skulle, jag räknade ner på kilometerskyltarna vid vägen, samt såg på klockan, och tänkte nu är jag ju snart framme, det här kan inte stämma.
Vi cyklade först på en mer trafikerad större väg ca halva sträckan, innan vi kom in på en fin böljande väg längs med havet med mkt mindre trafik. Nu hade jag kommit ifatt de som cyklat om mig innan, Christer och Roger. Jag såg de framför mig och insåg att jag knappade in. Så jag kämpade på rätt bra och pulsen låg nu runt 160 och jag bombade fram. Passerade båda med några kilometer kvar till mål.
Kom fram till affären där vi pausade. Körde första intervallen på 46 min. Sen blev det kort paus i ca 10 min, käkade lite energi och väntade in alla och laddade för ännu en intervall. Nu skulle det bli backigt och motvind tillbaka. Inga branta backar, men motlut.
Jag började trampa igen och efter några minuter kom en skön regnskur. Regnade massor, men det var ju inte kallt så det var bara att njuta. En väldigt lokal sådan, för sen var det sol igen. Jag körde på nu men benen var lite sega sen första intervallen. Jag cyklade med Chister och Ullis, och vi passerade varann om vartannat.
Trampade på bra och kom sen tillbaka till korsningen ut på den mer trafikerade vägen. Det var motlut och lite dålig asfalt på sina ställen så det gick inte fort. Och så blåsten då, man var tvungen att ligga kvar i tempoställning hela tiden även om det var lite ovant och jobbigt. För hade man satt sig upp bromsar det massor i vinden!
Så körde vi där på den trafikerade vägen, och jag ligger i tempoställning, tittar snett framåt och upp lite ibland. Precis när jag tittar upp kommer en bil snett mot mig, en stor jeep svänger ut precis mot mig. Jag skriker till och blir skiträdd. Den kör alltså om framförvarande bil när den har möte, alltså mig. Just att det händer precis när jag passerar och att det går så fort, gör att jag blir skakis. Blir rädd men trampar på och försöker lugna ner mig lite, inget hände, inget hände. Men klart man tänker på vad som KAN hända. Usch.
Så jag lugnar ner mig lite och kör sen lite lugnare tillbaka. Känner att säkerheten är viktigast, och lusten till att tävla mot de andra försvinner lite. Jag cyklar på bra iaf, har ok driv och kör på i backar i motvinden. Det går inte alls så fort som på vägen ut på första intervallen, men eftersom jag inte fokuserar på farten, ser jag ändå att pulsen ligger inom rätt intensitet.
Kommer tillbaka till start/målpunkten, körde andra intervallen på 1:03.
Intervall 1
Puls (medel/max): 135/161 Hastighet: 37.5km/h
Intervall 2
Puls (medel/max): 139/158 Hastighet: 27.8km/h
Efter intervallerna är jag rätt trött. Fyller på med lite energi när vi väntar in alla och har typ bestämt mig för att ta lugna gruppens korta väg hem. Men så när snabba gruppen ska iväg, ändrar jag mig. Jag vill ju cykla mer, det är ju så kul! Och jag vet att jag skulle ångra mig om jag kommer hem för tidigt.
Så vi är ett gäng på 7pers som kör vidare i 2h till. Vi cyklar rätt lugnt iväg, upp för några backar och sen kör vi runt på ön på fina vägar. Jag har ingen aning om var vi är, men det är underbart vackert överallt! Och fina vägar för det mesta. Ibland kommer vi in på ruffig asfalt och då känns det som att cykeln ska skaka sönder. Och skakar den inte sönder så kan grejer ramla av, såsom vattenflaskor, flaskställ, extra slangar. Ja lite allt möjligt!
Men vi kör på i samlad trupp och njuter av en fin dag på Lanza. Halvvägs lägger vi in en 15 min partempokörning. Jag kör med Ullis och första intervallen när hon drar iväg skriker mina ben: det går för fort! Men sen hittar vi ett bra driv och tempo och kör 1 min vardera och drar, totalt 15 min då.
Vi bestämmer oss sen alla för att köra en timme till och cyklar på i klungan igen. Vi håller ihop och cyklar på bra, men lugnt. Vi kör sedan förbi ett berg där vi har chansen att cykla upp. Men det blir ett gemensamt beslut att vänta med den backen. Många är lite trötta och vi cyklar istället hemåt.
Totalt får vi ihop 4h 30 min cykling, ca 13 mil.

På väg mot stranden!

Påfyllning och lite snack i pausen mellan de långa intervallerna

Vi i vår lilla klunga på kort fika innan vi cyklade vidare efter intervaller