Nu var det äntligen dags för cykelläger på Öland!
Igår torsdag efter jobbet packade jag in prylar och cykel och åkte och hämtade uppAnna, och sen körde vi söderut mot Öland. Det blev en lång biltur men vi hann fram innan midnatt.
Anna checkade in på vandrarhemmet och jag drog till huset där jag bor med Mange och Robban. Det blev cykelmekande och GPS-rutt-planerande en stund innan vi ramlade i säng för lite sömn innan cykelpasset.
Imorse studsade vi upp efter 5h sömn, åkte till vandrarhemmet kl.07 för frukost med alla deltagare. Sen hem för snabbt ombyte och kl.09 var vi redo för att ge oss iväg på dagens tur! Magnus och 5 andra cyklade en kortare runda igår, men vi var fulltaliga 12 personer idag, då alla kommit på plats.
Planen var en 15-mila runda idag, för snabba gruppen och lite kortare anpassat efter den nästa snabba gruppen :) Det var lite blandad nivå så vi hade som plan att köra två olika fartgrupper. Vi började dock gemensamt alla 12, och skulle köra ca 3 mil så att man kunde känna efter vilken grupp man ville sen köra med.
Vi körde väldigt lugnt och samlat första 1,5h. Vi körde ut ur Borgholm och österut och sen norrut på lugna vägar. Det var nästan helt biltomt och vägarna var verkligen våra! Även den “stora” vägen på Öland, som är delvis 90-väg var riktigt tom. Nån bil ibland bara.
Vi höll ihop i klungan och körde i motvinden. Efter 1.5h stannade vi och delade in oss itvå olika grupper. Jag tog och ledde snabbgruppen, vi blev 7 personer. Vi körde på direkt från när vi startade och fick upp en bra fart och intensitet. Vi körde rätt så jämnt och bra ihop, och började att köra 2-par.
Det tar ju ett tag att anpassa sig till sin cykel (första gången jag körde på racern sen juni förra året) och även att köra i klunga med nya vänner. Och så får alla anpassa sig efter klungrotation, hur man växlar bäst osv. Det tar ett litet tag att öva in.
Vi körde på riktigt bra, och det var riktigt hög intensitet när man låg längst fram och drog (1+1min) och sen var det rätt så lugnt att hänga med i klungan resten av 14 min innan man var framme och drog igen. Vinden var alltså rätt tuff att ta. Men det var bra träning! Finns det inga backar får man ha lite vind istället.
Solen sken och det var faktiskt perfekt cykelväder. Ca 5 grader varmt, och torra fina vägar. Lite kyligt men jag hade iaf klätt mig bra och frös inte alls idag.
Vi kom sen fram till norra Öland och Byxelkrok. Stannade där för en kort fikapaus i solen. Fick bli ICA och sen sitta ute i solen och fika, innan vi gav oss iväg igen.
När vi körde iväg söderut testade vi sen att köra belgisk kedja ett tag. Lite snabbare intensitet i klungan, och rotation hela tiden. Det funkade hyfsat bra och vi körde så ett tag, men det blev kanske lite mkt stress och lite snack i klungan, så vi gick över till 2-par sen igen.
Tog oss vidare söderut och trampade på fortsatt bra. Men efter ca 12mil började alla i klungan bli lite slitna ändå. Det var ju första passet ute för många, och dessutom rätt långt och hårt sådant. Vi tog sen kortaste vägen hemåt, men 3st vek sen av för att köra hårdare en annan väg hemåt. (Det visade sig att fartökningen inte höll så länge, och de fick samma slutsumma i km som vi). Men vi 4 som var kvar hjälptes åt hela vägen hemåt, lite trötta men ändå nöjda.
Det blev ett riktigt bra pass, och riktigt bra drag under snabbgrupprundan. Snitt under vår del av turen blev ca 30km/h. Och vi lyckades pricka in 15 mil rätt bra.
Den näst snabba gruppen hade också en fin tur på sin runda. De kämpade på bra och många deltagare i gruppen satte distansrekord idag med råge! De fick ihop 10mil! Grymt bra jobbat!
Cykling
5h 30 min, 152km
27.7 km/h
Puls: 130/160
Efter dusch och vila, åt vi sen middag på Guntorps herrgård. Alla var rätt matta och hungriga men efter lite mat vara alla rätt glada och nöjda med dagen! Vi avslutade med goodiebag från våra sponsorer, samt utlottning av cykeltröjor från Cykloteket.
Ett trött och glatt gäng som sen tog sig mot sängarna och den viktiga vilan. Imorgon blir det långcykling igen! Och sol väntar, som vanligt på SOLEN OCH VINDARNAS Ö!