Lördagen började tidigt den med på Öland. Tredje dagen på cykellägret (min andra cykeldag) och idag var det planerat långcykling. Den snabba gruppen skulle köra ca 18 mil, en lång runda söderut, och den lugnare gruppen lite kortare tur, också söderut.
Jag tog uppdraget som cykelledare idag för lugnare gruppen, och hade planerat en runda på ca 11mil. Vi hade (Robban hade) plottat ut turen på en karta via ett program på datorn, Mapsource, och sen laddar man bara över rutten till min Garmin Edge 705, som sen navigerar och guidar en rätt. Väldigt smidigt, speciellt när man kör på okända vägar, och de här mindre vägarna som Öland har gott om!
Turen gick iaf söderut, snabba gruppen skulle längst ner till södra Öland, men vi i lugnare gruppen nöjde oss med att köra en bit nedåt. Först körde vi på mindre vägar mitt på ön, och körde sen på en lite större väg på östra Öland på vägen hem.
Vi var 6st i gruppen, och cyklade på lugnt så att alla skulle hänga med. Vi körde 2-par och roterade runt litegrann. I början av rundan hade vi medvind och det bara rullade på. Solen sken och det var lite svalt idag, bara några grader. Men med rätt kläder funkade det rätt bra ändå.
 När vi körde på östra vägen tog vi den först söderut för att sen vända tillbaka när det passade gruppen. När vi fortsatte söderut då ringde Robert som släppt snabba gruppen och väntade i Gårdby. De hade kört hårt och många var nog lite trötta ändå. Robban gjorde ett bra val och lyssnade på vad som funkade för honom. Och vi var glada att få en till i vår grupp!
Så vi mötte upp honom i Gårdby och körde vidare söderut. Jag stannade kort för att mecka med min sadel som åkt bak flera centimeter (inte konstigt att jag då satt lite för högt), och fick mig sen en liten skön pulshöjare när jag trampade ifatt klungan under några minuter.
Vi fortsatte ca 10km söderut innan vi vände och körde samma väg tillbaka mot Gårdby. Sista biten innan fiket där sa jag till alla att det var spurt sista kilometern till fiket. Alla körde iväg och vi race:ade gött där på vägen! Upp med pulsen och farten innan liten paus!
Så vi tog en kort fika på det gammeldags fiket i Gårdby. Allt från kaffe och macka, till paj och bullar mumsades på! Och så fick vi en välförtjänt paus. En cyklist var sen nöjd med de 7 mil vi fått ihop och ringde följebilen som hämtade henne.
Vi andra fortsatte de 4-5 milen hemåt. Vi ökade nu på farten litegrann. Jag försökte få gruppen att köra på jämnt och fint i ca 26-27 i snitt, men ändå hålla ihop klungan och samarbeta bra. Vi körde på bra och diciplinerat och körde max 1 min dragjobb var, alla utom en som vi roterade snyggt runt så att hon slapp dra alls och kunde fokusera på att bara ligga jämnt med i klungan. Bra teamwork och rätt ok cykling sista biten hemåt!
Vi höll ihop bra och fick till nästan 12 mil i sadeln idag! Själv hade jag lite ont i baken idag, och det var nog vad jag övade mest på: att härda baken. Det blev lugn träning för mig, ser det som en “vilodag”, men en nyttig sådan. Kul att köra tillsammans och samarbeta för att få gruppen att jobba så bra som möjligt ihop!
Jag hade väldigt lugn puls under passet, fick dock två pulstoppar, när jag körde ifatt klungan och under spurten mot fiket!
Cykling
4h 40 min, 116km
24.8 km/h
Puls: 105/163
Vi var ett nöjt gäng som kom tillbaka till Borgholm efter nästan 5h på cykeln. Lite dusch och vila på det och så väntade vi på snabbgruppen som var ute länge. De kom hem precis i tid för att duscha innan middagen. 19 mil hade de fått ihop, och de hade fått kämpa på bra!
God middag igen på Guntorps Herrgård, trevligt sällskap, och sen hade vi en utlottning av priser från våra sponsorer till alla som cyklat idag!