Sista cykeldagen på Öland och det var ett gäng trötta cyklister som möttes till frukosten kl.7. Inte bara för att vi cyklat 2-3 dagar redan, utan också för att man missade en timmes sömn under natten med sommartidsomställningen.
Det var rätt kyligt ute så tidigt på morgonen, fick skrapa rutan på bilen på väg ner till vandrarhemmet, och termometern visade -4.
Men vi skulle cykla, och cykla allt vi hann innan vi var tvungna att lämna Öland för den här gången och köra hemåt igen.

Att cykla när det är svalt är jobbigt. Alla dessa kläder som ska på! De förbannade skoöverdragen tog typ 5min att kränga på, och var helt omöjliga att stänga. Fick hjälp av Robban som lekte följebilsförare istället för cyklist idag.

Idag fick jag ta snabbgruppen och hade planerat en bra runda på 9 mil, och räknade väl med ungefär 3 timmars cykling och inget fikastopp. Jag övertalade alla om att det skulle gå “lagom” fort och fick med mig 3st duktiga cyklister. Alla med redan ca 30 mil i benen på några dagar.
Det var inte bara svalt idag (det kändes nog kallt för vi var en timme tidigare ute) men det var också en rejäl vind idag. Rundan som vi körde gick först söderut och då fick vi värma upp till mot- och sidvind.
Vi fick kämpa på för att hålla en ok fart, med planen på att hinna runt på ca 3h. Om det var tomt innan på vägarna var det om möjligt ännu tommare nu, knappt bönderna var vakna heller. En söndagmorgon, sommartidsomställning och så ger vi cyklister oss ut kl.09 ändå! En hel ö för oss själva!
Vi 4 cyklade på bra och turades om att dra och roterade ofta. Vi hade med en egen följebil/kamerabil idag. Stackars cyklist T hade upptäckt en punka på sitt tubdäck innan start, så han åkte istället med oss i bil och stannade lite då och då och fotograferade. Vi cyklade på och kände oss som halvproffs, när man passerade en fotograf i skogen, vid korsningar osv :)
Vi fortsatte ner i vinden till Glömminge, där vi sen vände och körde rakt österut över ön. Nu fick vi äntligen lite schysst vind och trampade på och fick upp en bra fart. Vände sen norrut på östra delen av ön och hade ok vind här med. Sid eller medvind, det var iaf BRA vind. Vi tryckte nu upp farten lite och alla fick jobba på bra i vår lilla klunga, upp med pulsen lite.
När vi kört i 2 timmar, stannade vi sen vid vägkanten för en superkort paus. Käkade en bar, och sen var vi iväg igen. Eftersom vi körde på rätt så bra höll man sig varm när vi cyklade, och när vi stannade märkte vi av den hårda, kalla, vinden. Man ville inte stanna! Det var skönare att komma igång och trampa igen.
Vi fortsatte norrut och ignorerade alla skyltar närmaste vägen västerut till Borgholm. Vi skulle ju köra den planerade rundan på 9 mil, även om vi nu låg lite efter schemat. Jag peppade på alla och vi körde på bra där ihop.
Sista biten hemåt började tröttheten märkas i klungan. Det var ömma rumpor och lite trötta röster. Kanske lite energibrist? Jag peppade på och vi kämpade på framåt. Jag kände mig pigg i benen, men rätt öm i baken och lite trött i rygg/nacke.
När vi äntligen sen fick svänga västerut för att komma närmare hemåt, fick vi en rejäl motvind att bita tag i. Kolla in grafen nedan, från att vi kört norrut och snittat runt 35km/h, vände vi rakt västerut och samma ansträngning gav 22km/h som resultat. Jäklar vad det blåste! Alla var trötta och svor där i vinden, men vi höll ihop och alla fick dra sin bit.
Även när vi körde söderut var det mkt vind, och hela vägen hemåt blev tuff. Men vi körde på bra, höll ihop, gav varandra vindskydd när det gick, och tog oss de 9 milen runt!
(Bilder från vår egen paparazzi kommer snart!)
Cykling
3h 38 min, 97km
26.6 km/h
Puls: 122/154
Totalt fick jag ihop ca 37 mil under de tre dagarna jag cyklade på Öland. Det blev ett riktigt bra läger, med trevliga och grymma deltagare! Tack alla som hängde med till Öland, detta får vi göra igen!