Så var det redan dag 4, torsdag, här på Playitas. Dagarna går alldeles för fort! Idag var det dags för cykling, igen, vad annars? Jag vill cykla, cykla, cykla! Nu börjar det dock kännas lite i kroppen att jag tränat en del, inte så mycket krut i benen och det börjar skava på lite olika ställen (ja cyklister, ni vet). Men. Nu är jag här en vecka, och då vill jag passa på!

Idag fick jag sällskap på cykelturen. Både Anna och Pål ville cykla, och planen idag var att ta oss till en brant backe där Anna kunde bränna av sin planerade backintervall. Vi planerade en rutt som gick till närmsta större berg och där skulle vi då köra valfritt hur långt upp vi ville, och sen ner igen.

Vi stack iväg mot bergen i förmiddags och solen sken, det var en klarblå himmel, och ja just ja, ”lite” blåsigt också. Men det börjar man vänja sig vid. Det är lika bra att räkna med motvind hela tiden så blir man istället positivt överraskad om man någon gång skulle ha vinden i ryggen (händer väldigt sällan)!

Vi trampade på norrut på lite mindre vägar, med mindre trafik och böljande backar. Och vind, vind, vind! Vi skulle ju då till berget för att köra bergsintervall, men grejen var ju att det var ju rätt många ”små” kullar för att ens ta sig till starten av berget. Vi fick jobba på helt enkelt! Mina ben var lite småsega och jag jobbade på sakta framåt, hela tiden efter de andra, så tekniskt sett körde jag ju detta passet solo också. Tog all vind själv.

Väl framme i Pajara, hade Anna börjat sin intervall, och Pål och jag stoppade för en superkort kaffepaus. Sen stack vi iväg också. Vi jobbade upp för backen, snackade lite, kollade puls och diskuterade träningsupplägg. Jobbade på uppför, och plötsligt var vi upe vid utkiksplatsen. Då hade Anna dock kört två varv för att få ihop sina minuter.

Sen var vi nöjda med berget, och körde söderut igen. Fick dock känna på mer berg och backar, nu ännu brantare, men kortare sådana. Det tar dock ALDRIG slut! Men det är grym träning. Hur kan man inte bli stark av motvind, motlut och svett och tårar liksom?

Vi tog sen de mindre vägarna hemåt igen. Och de ligger ute på bergsslätterna så att säga, så där får vinden tag i en. Det var motvind en bra stund men sen svängde vägen rejält och så fick vi skön medvind iaf sista kilometrarna hem. Härligt!

Vi fick ihop ca 94km idag och 1500hm. Helt ok, kan nog räknas som ett bergspass tror jag. Cykeltid blev totalt 4h 10 min.

Sen när vi kom hem vilade vi en stund för att sen ladda för nästa pass. Det blev ett skönt simpass i poolen på kvällen. Jag körde en repris på mitt egetkomponerade truckar- och rörlighetspass. Körde följande trappa:

truckartrappa med rörlighet
100 truckar
-100 rygg
200 truckar
300 truckar
100 truckar

Samt lite teknik, och en 400-ing på det. Totalt 2700m fick jag ihop under dryga timmen vi hade banan. Det var riktigt skönt att simma, och det kändes helt ok idag. Jag kände mig piggare än sist, det känns som att kroppen börjat acceptera träningsdosen.

Men sen var vi dock vrålhungriga till middagen. Skönt att träna hårt och sen bli riktigt hungrig. Äta bra mat, och sen blir man supertrött, så dags för att sova nu då. Det är rätt enkelt att roa en triathlet. Detta räknas som en toppendag! Träna, äta, sova. Härligt!

Anna och Pål efter backintervallen

Dagens tur

I solen, i väntan på vår simtid