Idag var det sista riktiga träningsdagen för oss här på Playitas innan hemfärd imorgon. Och dagen skulle utnyttjas väl, vi bestämde oss för att cykla en lite längre, dock ”flackare” runda till nya ställen. Det blev en tur söderut ner på Fuerteventuras sydvästra spets där det finns gott om fina stränder.

Det var Anna, Pål och jag som cyklade tillsammans. Fast i praktiken blev det ju solocykling för min del, vi körde på i egen fart (jag hamnade en bit bak) och samlade sen ihop oss vid lämpliga ställen. Vi körde på större vägar idag, både 90-vägar och t.om på motorväg. Men det kändes ändå väldigt tryggt! Känns tryggare att köra på motorväg här än att köra på vanlig 50 väg hemma… Det var lite trafik, och gott om plats att köra i en bred vägren. Och det var enda vägen dit, så man fick lov att köra där också.

Vi hade go medvind hela vägen västerut. Jäklar vilken fart, och det kändes för en gångs skull som att det var vindstilla. Gott tecken på att man har fet medvind alltså. Vi susade på där på fina vägar, och fin utsikt över både havet och månlandskapet, med massor av vindkraftverk.

Väl framme i Morro Jablo stannade vi på en av de berömda stränderna, där VM i vindsurfing går varje år, för en kaffefika. Här var det riktig sandstrand och massor med turister på både stranden och i stan.

Vi bävade lite för hemfärden, som vi visste skulle bli motig med all motvind. Men det gick faktiskt bättre än väntat. Vägen hem var inte så lång och jobbig som vi trodde, utan vi betade av del efter del och snart hade vi tagit motorvägen och den större backigare vägen igen.

Nu ville Pål istället köra en liten omväg hem och vi hängde snällt med. Det blev nu rakt norrut in en överjävlig vind. Men – bra träning! Det var både motlut och motvind, och det tog ett tag att komma fram. Sen körde vi på i en ”osynlig” backe som man inte fattar att det ÄR uppför och som aldrig tog slut, och sen var vi typ hemma. Skönt. Det blev drygt 11 mil idag och 1500hm på vår flacka tur! Men en väldigt fin tur, och grymt bra träning är det! Jag var nöjd med att mina ben kändes ok idag, de verkade ha återhämtat sig lite och jag kunde cykla på helt ok idag!

Väl hemma så blev det snabb paus med energipåfyllning och sen ner till poolen för att mjuka upp kroppen med ett simpass. Jag körde samma variant som innan i veckan, rörlighet kombinerat med truckarfart i en timme. Jag tog det rätt lugnt och ville mest få igång överkroppen efter cyklingen. Fokuserade på teknik och på att time:a höften. Kändes helt ok! Kanske simningen blivit bättre? Återstår att se på nästa simpass hemma.

Det var sista träningsdagen det. Jag är väldigt nöjd med hela veckan. Bra träning, bra väder, bra vägar för cykling, och en schysst trafik. Gött!