När jag imorse planerade dagens rutt visste jag inte hur bra jag skulle lyckas med planeringen. Men se, det blev bästa möjliga faktiskt. Igår körde jag söderut, idag norrut. Och med norrut menades då att jag fick rak motvind på nosen i typ 8 mil. Kan vara lite jobbigt. Men! Bäst av allt är att jag då fick grym medvind på hemvägen. Svårt att cykla i loop på Öland liksom, det blir fram och tillbaka!

Jag kämpade i motvinden hela vägen upp från Borgholm till och förbi Byxelkrok. Planen var att stanna för fika på bageriet i Böda på vägen tillbaka. Men först skulle jag ju upp och runt där vid norra udden.

Efter 2 timmar och bara 5 mil körda, började jag då köra lite intervaller, för att ha något att fundera på. Nåt att göra helt enkelt! Jag körde 4×10 min IM-pace/fokus intervaller med 5 min lugnare mellan varje. Även dessa i motvind ja. Jag började tröttna rejält på vinden, men som värst var det uppe vid Byxelkrok. Där går vägen längs med havet, och det stormade och vågorna gick och det blåste apa! Och lite regn var det nog också. Det var verkligen misär, och min intervall gick väl i 22km/h tror jag. Mitt mantra under dagen var bara ”släng bort hastighetsmätaren”. Jag var ute och cyklade, och det är väl bra om något!

Sen äntligen kom jag svängen runt och fick sen känna av medvinden. Ner söderut igen mot Böda. Och cafeet hade öppet, vilken tur jag hade! Blev en kaffe och kaka där och då höjdes humöret igen. När jag cyklade därifrån nynnade jag på låtar och var hur happy som helst. Och så hade jag världens bästa medvind hela vägen hem. Vilken känsla att bara trampa på och flyga fram. Effortless. Medvind? Nej då, jag är ju bara stark! :)

16 mil samlade jag ihop idag. Jag och min tempocykel Valle. Snart är vi nog polare och redo för tävling. Men några cykeldagar till ska vi få här på Öland!

”Jourbilen” mamma överraskade mig vid Löt, efter 15km i motvind. Jag är fortfarande glad och inser nog inte vad som väntar.

Dagens tur. Misär följt av happiness! Kaffe är gott. Kaka ännu godare!

Cykla på Öland

2 thoughts on “Cykla på Öland

• 29 april, 2012 at 21:42
      Permalink

Sant! Jag får iallafall vara glad att vinden varken mojnade eller vände!