Jag har knappt cyklat hemma i år. Faktiskt ingenting, förrän idag. Cyklat på Fuerteventura, i Skåne, på Mallorca och på Öland. Totalt 340 mil. Men inte hemma i Stockholm. Men nu var det tid för premiär på mina favoritcykelhoods – Färingsö!

Jag bestämde cykeldejt med Sara, och vi tog oss ut på en fin runda i solen idag. Det blev en lugn och skön cykla&fika-runda för att komma ut och njuta. Vi startade tidigt från rålis, redan kl.08 körde vi iväg och då var det lugnt och skönt. Inte så soligt än, men inte blåsigt heller. Både solsken och vindstyrka ökade under dagen.

Vi körde ut mot Drottningholm och sen FRA-rundan ut mot Svartsjö. Kom till fiket redan innan de öppnat, så då tog vi en omväg ut på en väg intill. Sen vid kl.10 tog vi första fikan. Satt där i solen och såg cyklister susa förbi, i mängder! Diskuterade cykelstilar, cykelkläder, strumpfärger, mekade sadel och gosade med en katt som aldrig ville sluta bli klappad!

Sen rullade vi vidare, ut vidare på Färingsö-slingan. Vi kom sen bort till Björkvik-slingan, som är en fram-och-tillbaka-väg på knappa milen. Där skulle vi köra lite egen fart, så jag brände på där i 3x15min IM-intervaller, med 5 min rullvila mellan. Vinden låg på så att det var rak medvind/motvind under ungefär halva intervallen var. Sara väntade i solen och jag hämtade upp henne under sista intervallen. Då cyklade vi vidare sen bort till affären för att rasta lite. Där väntade ännu ett gäng cyklister. Har aldrig sett så mycket cyklister ute på Färingsö!

Så efter lite energipåfyllning i solen, körde vi sen vidare Färingsöslingan runt. Nu blåste det mer och mer, och jag försökte ta mestadels av vinden, och agera vindskydd. Vi körde på lugnt hemåt och kom sen in mot stan. Blev 12 mil för min del, lugnt och skönt idag! Men bra timmar i sadeln, och på tempocykeln. Jag känner mig verkligen hemma på cykeln nu!

Jag bytte om till löparkläder, käkade lite mellanmål och laddade en liten stund hemma. Knappt 30 min senare var jag ute igen för lite löpning (på tal om bortglömda pass).

Jag sprang bort till Karlberg för att springa lite i ”terrängspåren” där. Det blev 3 varv på 4km spåret, och sen lite mer runt en fotbollsplan för att samla kilometrar. Jag tuffade på i skönt tempo, och lyssnade på musik.

Det kändes riktigt, riktigt bra för att vara löpning för mig. Det kändes ”lätt”, men jag sprang inte så fort. Jag ville få till lite mer tid att springa efter cyklingen. Benen kändes helt ok, men jag ville inte springa för långt ändå. Så jag samlade ihop 16km innan jag var tillbaka hemma. En riktigt skön tur fick avsluta denna toppenlördag!

Tack Sara för alla bilder!

Fin dag på Färingsö och Karlberg

8 thoughts on “Fin dag på Färingsö och Karlberg

• 5 maj, 2012 at 22:53
    Permalink

Alltså ni är så grymma! Det ser ut som en härlig dag på cykeln. 340 mil i år Karin. Fantastiskt bra. Du ÄR verkligen en cyklist.

• 5 maj, 2012 at 23:00
      Permalink

Tack Åsa! Ja det var en jättefin dag, det är så kul att cykla!

• 6 maj, 2012 at 00:12
    Permalink

Maj gadd. 16 km efter DEN cykelrundan. Well done! Hoppas du sover gott nu!

• 6 maj, 2012 at 22:30
      Permalink

Tack! Ja jag sov riktigt gott sen :) bra jobbat du med!

• 6 maj, 2012 at 04:40
    Permalink

Skönt att du känner dig så hemma på cykeln. Och snart ska jag också ta mig ut till Färingsö!

• 6 maj, 2012 at 22:31
      Permalink

Härligt! Vi får cykla nån dag!

• 6 maj, 2012 at 10:56
    Permalink

shit karin! du tränar så bra (o helt stört MYCKET) :) jag är helt imponerad!

• 6 maj, 2012 at 22:31
      Permalink

Tack Hanna! Jo jag börjar inse att det blivit lite mycket på sistone ;)