Fuerteventura betyder ju ”stark vind”. Ett väldigt passande namn för denna ö, och det fick vi känna på både igår och idag! Igår var resdag för oss och vi kom fram till Playitas på eftermiddagen. Meckade snabbt ihop cykel (börjar kunna det där rätt bra nu!) och sen stack jag och Maria ut på en kort tur. Vi körde bara på vägar i närheten, men direkt kände jag igen mig, och snart fick vi testa på backarna också!

Backarna på Fuerteventura är ju inte superbranta, men de finns där liksom hela tiden. Nästan aldrig är det plant, utan det är slakmota/backe upp, eller backe ner. Men det är ju grym träning! Igår blev det en kort runda på 4 mil, som tog knappt 2 timmar. Vi fick då känna på en rejäl vind, och med motvind OCH uppför blev det ett bra uppvaknande. Jobbigt, men kul!

Idag cyklade vi en lite längre tur. Vi valde en rutt som var 13 mil och som jag förra året cyklade på ca 5h. Idag var det tydligen vindar på över 11m/s. Det kändes! Vi stack iväg alla 5, men efter bara några km delade vi upp oss i två mindre grupper. Jag, Simon och Maria körde originalrutten som planerat. Den började norrut och då hade vi motvind samt sidvind.  Det blåste helt galet mycket och vi fick jobba på för att ens kunna köra utför! Och på vissa delar fick vi luta oss mot vinden och cykla på. Galet! Men det var bara att jobba på framåt, en liten bit i taget.

Sen när vi vänt västerut i lite medvind kom vi sen till bergskedjan. Det blev en tur över bergen hem. Härliga backar och hög puls. Jobba, jobba! På vissa ställen var det lite lä, och då kunde man verkligen njuta av värmen och solen! För härligt väder är det, om man gillar sommar!

På Fuerteventura finns det inte SÅ många vägar, så är man på en väg måste man liksom fullfölja. Det är bra att tänka på när man redan kör på lättaste växeln, upp för backarna som aldrig tar slut, och är jättetrött. Bara kämpa på framåt, det finns liksom inte mer att göra! Mina ben var lite trötta och griniga mot slutet av berget, och sista biten hem var vi sega allihop. Vi fick nödstanna vid en mack ca 15km från Playitas för att köpa dricka och energi. Allt var slut och vi hade varit ute hela dagen, utan några fikastopp.

Så laddade vi med lite energi och sen tog vi oss an motvinden på vägen hem. Borra på! Vi fick ihop vår runda, men denna gång tog det drygt 6.5h! En heldags jobb på Fuerteventura alltså! Tydligen ska det blåsa lika mycket imorgon, men sen ska det återgå till lite mer ”normala” förhållande, typ bara 5-8m/s! Så vi får ta vara på vinden, den ger bra träning!

130114_karta 130114_playitas_6

6 thoughts on “Fuerteventura – vindarnas ö

• 15 januari, 2013 at 23:24
      Permalink

Väldigt coola vägar, och bergsmassiv/platåer att ta sig över!

• 15 januari, 2013 at 07:18
    Permalink

Längtet! Jag sticker om några veckor!! En fråga vara: har de wifi på rummet? Med andra ord, är det lönt att ta med datorn för att kunna nörda garmin? :)

Ha det gott!

• 15 januari, 2013 at 23:22
      Permalink

Härligt att du också ska hit!

Ja wifi finns, men man får betala extra för internet. 7/dag, eller 35/vecka. Euro.

• 15 januari, 2013 at 09:03
    Permalink

Ååååh! Jag vill tillbaka och känna vinden och smärtan i benen i de tuffa stigningarna!

• 15 januari, 2013 at 23:23
      Permalink

Du kan få lite smärta av mig, mina ben har lite över! ;)