Idag är det första maj och idag har jag cyklat, precis som alla av mina vänner gjort, i alla olika delar av Sverige (ser jag på fb & fb). Men jag, Sara och Carl-Emil leker träningsläger här på Öland i några dagar, och idag var det ”lägrets” första tur!

Vi började lite lugnt med en tur på runt 12 mil idag. Spontankörde lite, vi började att köra söderut på ön. Fick då lite sid/motvind och det är väl alltid bra att börja med på Öland, för nångång ska man vända på andra hållet igen! Vi körde på i vår lilla trio, och körde på de fina, nästan bilfria vägarna på Ölands östra sida. Solen sken och det var klarblå himmel. Man kunde nästan tro det var sommar, förutom den lite kalla vinden.

Efter några mil kom vi fram till Gårdby där vi bestämde oss för lite fri fart sträcka. Runt en timmes tempokörning och med motvinden som väntade satte vi 35 minuter som tid att köra söderut, för att sen vända tillbaka. Jag körde på i tempobågen och vi jobbade på mot vinden. Bara trampa på, och snacka lite. Inte superhög intensitet, men skönt att trycka på lite. 35 min passerade, och så vände vi tillbaka och körde på hårt, men nu gick det rätt mycket fortare i medvinden. Framme vid Gårdby tog vi sen en välförtjänt fika.

Sen fortsatte vi norrut hemåt, i lite med- och sidvind. Körde på fint i vår lilla trio, med jag och C-E som vindskydd. Mina ben kändes lite sega en stund, men annars var jag pigg. Sen mot slutet av passet blev benen istället superpigga och så körde jag lite småspurter mot slutet. Kul! Bra pass, och lagom långt att börja med här på vårt träningsläger! En fin dag i solen!