Idag på ”lägrets” andra dag hade vi planerat en långkörare. Jag och C-E hade 20 mil planerat, och Sara plottade ut 13 mil på kartan att beta av. Vi cyklade iväg ihop från Borgholm på morgonen. En lång dag att se fram emot!

Vi hade tur med vädret, sol och blå himmel väntade oss, men också en vind, som vanligt här på Öland. Vi skulle köra ner till södra spetsen och tillbaka, och visste att vinden skulle ligga på som motvind först, men också att den skulle vända sig under dagen. Planen och förhoppningen var att hinna vända vid södra delen innan vinden vände, så vi iaf kunde få lite medvind också!

Jag och C-E körde på och låg bredvid varann och trampade på hela dagen. Alltså båda tog vind som om man kört själv. Och så kunde vi ju peppa varann och snacka om allt möjligt under hela dagen. Vissa perioder var det mer snack, andra gånger var det mer….fokus, kan man säga.

Min känsla gick lite upp och ner, ibland stark och ibland fick jag kämpa med jobbiga tankar och att behålla fokus. Mot- och sidvinden var jobbig, men mest mentalt faktiskt. Att det liksom blåser och dånar i öronen, och att man aldrig kommer fram. Vägen över Alvaret var nog värst idag, för vi körde öst-väst, och fick jobbig vind!

Sen fortsatte vi söderut i motvinden, och jag bara hoppades att vinden skulle hålla sig så. Och så äntligen, inte en minut för tidigt, så vände vi runt vid Ölands sydspets. Och sen körde vi på i flera mil med god medvind och bra fokus och tryck. Låg bredvid varann i tempobågarna och bara matade på i 40 knyck. Häftig känsla! Tyvärr varade inte medvinden hela vägen hem, men vi hade några mil innan vinden blev mer sidvind, och allra sista biten hem hade vi motvind igen.

Det blev ett riktigt bra pass idag, en lång ”arbetsdag” på cykeln ute i solen. Vi tog ingen regelrätt fika, utan stannade ibland och tryckte i oss energi som vi hade med oss. Allt från salami, till mandelmassa och godis. Energi behövdes, och det var viktigt att fylla på så vi kunde köra på bra. Vi var t.om rätt ”pigga” och glada hela vägen hem, trots mer vind mot slutet!

Sol fick vi hela dagen, och när jag kom hem hade jag en fin tvättbjörnsbränna i ansiktet, och bättrat på min cykelhandskbränna. Trött men riktigt nöjd med dagen. Sista mastodontlångpasset innan race!

130502_oland_03cykel 27 öland130502_oland_01130502_oland_02cykel 19 öland130502_oland_karta