Idag blev det ännu en brick: långcykling + löpning här på Öland! Idag fick jag sällskap på cyklingen, det var roligt! Jag cyklade iväg tidigt och mötte upp med ölänningarna Torbjörn och hans son Martin i Störlinge, efter ca 15 km. De träffade jag när jag anordnade cykelcamp här på Öland för två år sedan. Nu skulle vi köra en tur ihop!

Planen var att köra söderut på mindre vägar och ta Ironman Swedens nya bana igen. Tänkte att det var mindre trafik där, på en hemresardag som denna. Alla midsommarfirande turister åker väl hem idag.

Vi hade sol, och skön sommarvärme, samt en vind från söder precis som igår. Dock kanske inte lika stark, var väl bara 5-6m/s. Vi körde på som en liten trio söderut, turades om att dra. Efter några mil vek Martin av hemåt då han fick ont i knät. Jag och Torbjörn fortsatte söderut, i vinden. Jag låg och tog mycket vind, det är jag van vid, så det kunde jag lika gärna göra!

Sen tog vi vägen över alvaret, och det var inte så farlig vind som jag haft igår. Fortsatte sen i motvinden ner söderut på de mindre vägarna, nästan helt bilfria. Det var bara att mata på i vinden. Kom sen till Degerhamn och tog backen upp, och så stannade vi för en kort fika. Nu skulle vi bara få bra vind hemåt, gött!

Över alvaret tillbaka och sen fick vi härlig medvind. Jag körde på, och Torbjörn sa han kör själv, så jag kunde sticka iväg. Körde på som en hård intervall i medvinden, men vände sen tillbaka och kände att jag kunde hjälpa till och dra. Det är ju ingen mening att köra ifrån varann om man cyklar ihop! Så vi sa en fart på 36km/h och så la jag mig och drog hela vägen norrut. Kändes bra i benen, och det var bara att hålla rätt fart. Sen vid Gårdby skiljdes vi åt efter ett bra pass, och så körde jag samma fina vägar hemåt.

Tog vägen inne på Öland, fina vägar, bra ben. Och så kom jag till intervallvägen som jag automatiskt ökar på, sista vägen hem. Bara 6km, men kul att bränna på. Gasade på en del, och kom sen ifatt en moped som jag blåste om under min nedrull. Lite roligt! :)

Hemma och fått knappt 17 mil på mätaren. Ett bra pass och en fin dag i solen!

Nu skulle jag springa lite också, det ville jag testa igen, efter igår. Tog med lite energi ut, och sprang ut på samma vägar som igår. Startade lika oplanerat som igår, tänkte mig 40+ minuter, men ville köra på känsla. Känslan var tunga ben ibörjan, och lite sega ben under passet. Men det kändes ändå okej att bara tuffa på, så då gjorde jag det. Tog samma extrasväng som igår och fick ihop mina 11km. Dock lite långsammare tempo än igår. Men att benen är lite tröttare idag är ju kanske inte så konstigt! Riktigt nöjd med dagen!

130623_oland_01 130623_oland_02 130623_oland_03 130623_oland_04 130623_oland_05 130623_oland_06   130623_oland_karta130623_oland_07130623_oland_08

Ännu en brick!

4 thoughts on “Ännu en brick!

• 24 juni, 2013 at 00:46
    Permalink

Gött jobbat! Hur känns cykelbanan? Fin och snabb asfalt eller?

• 24 juni, 2013 at 08:32
      Permalink

Tack! Jo asfalten är lite grövre på vissa ställen (småvägarna som asfalterats, och vägen över alvaret), men annars snabb och bra!

• 24 juni, 2013 at 18:52
      Permalink

Tack Sara! Ja jag fattar nog knappt det själv. Det där med vändpunkt är bra för att lura mig. Spring lite hit, och vänd. Och så lite ditåt! ;)