Idag blev första cykeldagen för denna långhelgen här på Öland. Solen sken, men det var sådär krispig höstluft och vind idag. Det blåser ju alltid på Öland (förutom den där dagen, IM Kalmar 2012!) så det får man räkna med.

Idag gjorde jag dock en fuling, jag valde att köra mestadels i bra vind, och på bra vägar. Planen var alltså att cykla söderut, ner på min vanliga 20-mila-runda, men sluta efter 15 mil och få skjuts hem i bil! Låter soft va?

Jag stack iväg på förmiddagen, jag och min P5a. Planen var att möta upp med mamma i Gårdby efter 15 körda mil och ta en fika. Idag var det ovanligt mycket trafik på ön, eftersom det är skördefest här. Jämfört med sommaren så körde ju turisterna runt på vägarna idag, och låg inte vid stranden hela dagarna. Så istället för de fåtal bilar man möter, var det mer trafik idag. Men alla körde schysst, och vi körde visst samma “tour” allihopa, för jag såg samma bilar flera gånger under dagen!

Jag cyklade ner på mitten av ön, för att sen köra en del av IM Kalmar banan. Skarvade dock på lite extra söderut så jag kom ner där vägen svänger runt från västra till östra sidan. Så långt var det sida/medvind hela dagen. Sen fick jag lite motvind på vägen upp.

Mamma som var ute på skördefest-aktiviteter mötte upp med mig flera gånger under dagen och peppade. I motvinden stannade hon och frågade om jag ville hoppa in i bilen tidigare. Nej! Jag cyklar hela vägen till Gårby! Alla mil som planerat. Viker man ner sig då är det lätt att göra det igen. Och fikan var godare när jag visste att jag cyklat det jag ville.

Jag fick en fin dag i solen! Bara cykling idag, men skönt att vara tillbaka på P5an igen, känns som en evighet sen sist. Ja det var ju faktiskt en hel vecka!