Idag var ingen toppendag precis som går in i träningshistorien som en bra cykeldag. Jag brukar älska att cykla och tycka det är kul, men idag var det svårflörtat. Oj, oj, oj.

Dagens tema var att jag cyklade och försökte övertala mig själv: ”Jag är priviligierad att få cykla, jag är priviligierad att få cykla, jag är prr….fuck it!!” Ingen vidare bra dag idag alltså!

Det började väl ok i morse, jag cyklade ner på de mindre vägarna mitt på Öland. De brukar vara tomma, och så är det bara att köra på. Tänkte undvika östra vägen på ön idag för att slippa all trafik. Det var kallt och blåsigt idag, och jag startade med vinden i ryggen så det var väl okej.

Så långt var det väl ok, jag trampade på och tänkte att jag får cykla precis så fort eller långsamt jag vill, men jag är ute! Men sen när jag vänt och körde samma vägar norrut igen, och dagen passerat lunch, då började alla skördefest-bilister inta MINA små fina vägar. De körde schysst och så, allihopa, men jag var trött och seg redan och blev ännu tröttare av att ha fokus på all trafik. Blev omkörd i mängder, passerade utfarter, småbyar med massor av folk, så jag körde upprätt och höll händerna på bromsarna. Kanske lite påverkad av nära-på-incidenten förra helgen.

Så jag fick inget driv i cyklingen, och jag blev bara mer och mer grinig och trött. Sen kanske motvinden spelade in lite då, ok då. När jag sen passerade vägen hemåt, då tog jag den. Och då kom det ett strilande regn också, som sa till mig att det var nog bra att köra hem och runda av nu. Knappt 8 mil fick räcka idag, det var vad jag orkade med. Kom hem, trött och seg, bytte om till löparkläderna och gick och tog en powernap på 2 timmar. Jag var nog lite trött ändå!

När jag sen vaknade hade jag en dryg timme innan det skulle bli mörkt. Så jag stack ut på ett löppass. Det hade jag faktiskt längtat efter under dagen. Just att bara få träna ostört, ingen trafik, och bara jobba upp en puls och köra på. Jag sprang samma runda som i torsdags kväll, bort till Köpingsvik och tillbaka. Mötte solnedgången där borta, det var fint.

Löpningen kändes riktigt bra idag. Första kilometern gick lugnare då jag höll på att vakna, men sen bara flöt det på. Benen bara gick av sig själva, och jag kom in i ett bra träningsflow. Det var riktigt roligt med löpningen, jag trivdes! Drygt 11km fick jag ihop, och kom hem gladare än vad jag varit på hela dagen! Endorfiner är bra. Sömn är också bra! Imorgon hoppas jag vara piggare och gladare på cykeln! (Och att vägarna jag väljer är mindre trafikerade)

130928_oland_01

5 thoughts on “Tröttmössa på Öland

• 28 september, 2013 at 22:31
    Permalink

Kämpa på, snart får du säkert vila innan florida :)

Jag snodde iden att feta vissa ord från dig, hoppas det är ok :)

• 29 september, 2013 at 08:57
      Permalink

Tack! Jo sant, knappt en månad tills jag åker, då blir det tapering!
      Klart det är ok!

• 29 september, 2013 at 07:16
    Permalink

Men du slutade dagen på topp – lovar gott inför söndagen! Hoppas bilisterna gör annat än kör runt på dina vägar idag.
    Det du skrev i förra inlägget att du alltid kör det du tänkt – det är starkt. Pain is temporary liksom.

• 29 september, 2013 at 08:59
      Permalink

Tack Sofie! Ja löpningen gick okej iallafall! Haha, ja jag sa det iförrgår men så kortade jag sen ner gårdagens pass ;)