Idag var det ännu en varm sommardag med runt 30 grader. En perfekt dag för cykling alltså då man har inbyggd fläkt! Får njuta så länge det varar, kan inte vara många varma dagar kvar nu. Vi ju knappast bortskämda med riktigt sommarvärme i detta landet, så jag njuter för fullt nu!

Så jag stack ut på mitt distanspass cykel idag, iklädd cykeltröja utan ärm, riktig triathletstil. Varför skaffa mig cykelränder nu när jag redan jobbat bort dem liksom. Lite solkräm på näsan, resten av huden är van vid lite sol vid detta laget.

På schemat hade jag ca 5h cykling på IM-banan. Ironmanbanans del på Öland är ju 122km inklusive bron två gånger, och bron går ju såklart bort på träning. Sträckan Färjestaden – Mörbylånga gillar jag inte heller på träning, lite för stor bilväg och en cykelväg bredvid vägen som får bilister och tro att man ”borde” köra där. Så jag anpassade banan lite och passade på att ta IM-loopen iallafall!

Jag startade en bit ner på östra vägen och körde sedan i bra fart mot loopen. Cykeln kändes bra, benen kändes okej, och jag hade nog lite sida-medvind i ryggen. Jag trampade på och låg i tempoställning mest hela dagen. Fina vägar, schysst trafik, och härligt väder! Över alvaret och sen kände jag igen mig, även om det var första gången jag kör den rundan iår.

Jag körde med tävlingsnutrion idag på passet, så tog lite gels då och då och hade bra med energi. Fick inte riktigt till watten jag önskat, men benen kändes ändå bra, med tanke på långpasset igår. Jag var nöjd ändå och körde på. Fick ta till två vätskestopp idag (och lyxade till det med isglass!), blev törstig och svetten rann så fort jag stannade. Ja den rann väl hela tiden, men i den naturliga fläkten märks det inte lika mycket!

Drygt 15 mil jobbade jag ihop idag, och körde rätt jämnt hela vägen, förutom några tävlingsintervaller jag hade mitt i passet. En bra dag på cykeln!

När jag kom tillbaka bytte jag om direkt och stack ut på brickpasset. 30 min löpning av cykeln och det kändes faktiskt okej! Jag fyllde på med en gel på löpningen också, och benen trummade på i takt till min musik. Sprang 16 min bort och vände tillbaka, lite progressivt blir det alltid på en fram-och-tillbaka-bana. Man vill ju hem till middagen!

Nu är jag trött efter en bra träningsdag. Och det är bara fredag, hela helgen kvar!

140725_oland_01
Älskar att cykla söderut på denna ön, perfekta lugna landsvägar för cykling!

Testat IM-banan Öland

One thought on “Testat IM-banan Öland

• 27 juli, 2014 at 20:28
    Permalink

Härlig träning! :) Snart är det dags för IM-veckan, jag längtar! :)