I fredags var jag med på Väsby Duathlon. Ett duathlon på formatet 10km löpning – 40 km cykel – 5km löpning som också var Duathlon-SM för denna distans. Jag är ju i full gång med min träning inför Ironman Austria som är nästa race på min planering. Men så såg jag information om detta duathlon för två veckor sedan. Tänkte att springa behöver jag ju öva på, och att cykla kort och hårt kan ju vara kul. Så jag hörde med coach Björn om det var en bra idé att köra som träningsrace, och han sa – kör!

Jag körde min vanliga träning i veckan, enda laddningen blev att jag bytte trainertröskelpasset dagen innan till ett lätt cykelpass istället. Sen var jag redo. Och konstigt nog var jag rätt nervös inför denna lilla träningstävling (för mig). Så kort distans, hur fort kör man då egentligen?

Jag hade fått tips av Björn vilken pace och watt jag skulle hålla mig till ungefär, men vi skulle också använda detta pass till att se var jag låg till i träningen. Lite hårdkörning istället för att köra cykeltest hemma alltså.

Starten gick kl.11 ute i Väsby och jag ställde mig längst bak i starten. Visste med min planerade 5-tempo att jag skulle vara fett sist. Men det var okej. Jag var där för att göra mitt race, och se hur hårt jag kunde köra. Men jag blev riktigt imponerad av alla de andras fart, de försvann iväg fort i början. Som tur var var det ju vändbana på löpningen, där vi först sprang 2 varv, så jag såg ju lite deltagare efter ett tag igen när vi möttes! Jag sprang på där i mitt tempo, hamnade runt 5 som planerat, och jobbade på i den enda backen på banan och sen ute på stigen. På gräsmattan när man skulle ut och in för att varva sprang jag och kollade var jag satte fötterna och höll på att vricka mig varenda gång jag sprang där. Inte så van vid ojämnt underlag, var är min asfalt!?

Jag kom in efter 10km på dryga 50 minuter, det var nu väldigt lätt att finna P5an i växlingsområdet! Äntligen cykling, på med cykelskor, hjälm och brillor, och så sprang jag ut och hoppade på. När jag satte av på cykeln började det regna, men det var okej.

Direkt när jag började cykla hörde jag dock ett lite jobbigt ljud. Något låg emot hjulen, antagligen broms, men jag kunde inte avgöra var det kom ifrån och hur jag skulle lösa det. Det skrapade emot lite hela tiden, men efter att ha försökt lossa snabbkopplingen på bromsarna och det inte hjälpte så bestämde jag mig för att strunta i det. Jag var där för att köra efter watt helt enkelt, så farten var rätt oväsentlig. Jag var ändå så pass långt efter täten och körde ju mitt race.

Så jag ignorerade ljudet och bara körde på! Det var lite folk i vägen och hinder i början, men när jag sen kom ut på större vägen var det bara att bomba på. Jag kikade lite på wattmätaren genom regndropparna och såg inte så mkt. En del höga siffror, men det kändes ok så jag körde mest på. Jagade de framför och såg någon i början, sen var det rätt ensamt. Tog en gel i början och sedan även efter halva. Det var kul att cykla och det kändes väldigt bra. Ett varv gick, passerade området och så ut igen. Nu var det fler att passera, de som körde den korta banan. Lite mer deltagare ute alltså! Jag jobbade på, kändes fortsatt bra och jag var nöjd när jag hoppade av cykeln till nästa växling. Precis när jag kom in gick Eva Nyström i mål!

Det hade ju varit lite kallt på cykeln så när jag bytte till löpskorna och sprang kände jag inte så mycket i fötterna. De var som klumpar så det var bara att tassa på, och försöka att inte vricka mig på gräsmattan ut! Nu var det bara ett varv, 5km, att springa! Ut på banan, mötte de andra snabba löparna och så harvade jag runt där på banan. Började i ett långsammare tempo men avslutade snabbare och snabbare. Det var tungt men jag kämpade!

Jag fick till ett riktigt bra pass där ute! Hade väl en snittpuls på 150 under mina 2h 33 minuter. Sprang första milen i ca 5:00-tempo, cyklade i 1:12 med en snittwatt på 261w. Har ingen aning om hur mycket bromsens effekt gjorde, men det gick ju inte så fort med tanke på alla watt. Kanske var det banan? Sedan sprang jag de avslutande 5km i ca 5:30-tempo. Bra snabbdistanspass för en seg långdistansare som jag. Jag ska bara jobba upp uthålligheten i just de där farterna, att springa maran i 5-tempo vore nice!

Helgen blev sedan lite lugnare än vanligt, för att ladda om efter urladdningen. Nu ny vecka och tillbaka till IM-träningen!

Här är alla resultat från Väsby Duathlon. De enda jag lyckades passera var ju såklart inte med i min klass. Så jag kom sist i SM-klassen. Eller ja menar jag blev 11 på SM! ;-)

Foto från: Mats Lagerberg, tack för bilderna!

karin-triathlon-triathlete-väsby-duathlon-2015-duathlon-SM-10
Körde i mina Fusion tights och väst, finns hos Prestationskläder.se

karin-triathlon-triathlete-väsby-duathlon-2015-duathlon-SM-4-s

karin-triathlon-triathlete-väsby-duathlon-2015-duathlon-SM-11-s

karin-triathlon-triathlete-väsby-duathlon-2015-duathlon-SM-7-sDe svenska mästarna!

karin-triathlon-triathlete-väsby-duathlon-2015-duathlon-SM-8-sImponerande fart i toppen!

Och så ett duathlon-SM

2 thoughts on “Och så ett duathlon-SM

• 6 maj, 2015 at 02:11
    Permalink

”Harvade runt” haha kul uttryckt.. jävlar va mycket watt du drar.. måste vara rekord på damsidan

• 6 maj, 2015 at 09:24
      Permalink

Tack! Ja jag är sjukt nöjd över att jag kunde trycka så mycket, och lite förvånad. En annan intensitet än IM helt klart. Nöjd med ‘testet’ och nu är träningszonerna höjda! :-)